Annons

”Filmen kan ge positiv uppmärksamhet till vårt varumärke”

zoom Parks and resorts koncernchef Christer Fogelmarck hoppas på en positiv varumärkeseffekt från filmen Swoon. Foto: Gröna Lund
Parks and resorts koncernchef Christer Fogelmarck hoppas på en positiv varumärkeseffekt från filmen Swoon. Foto: Gröna Lund
NYHETER. Swoon heter en av nästa års svenska storfilmer, ett kärleksdrama som baseras på historien som skapade dagens Gröna Lund. Nöjesparkskoncernen, Gröna Lunds ägare, Parks and Resorts går in som sponsor.
Annons

Måns Mårlind och Björn Stein, regissörerna bakom filmen ”Känn ingen sorg” ligger bakom Swoon, som ska ha premiär i slutet av 2018. Medproducent och sponsor är nöjesparkskoncernen Parks & Resorts.

Hallå där Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks & Resorts, ska ni ge er in i filmbranschen nu?

 – Det är ett väldigt ambitiöst filmprojekt med några av Sveriges främsta regissörer, skådespelare och producenter. Handlingen bygger på verkliga händelser som är en viktig del av Gröna Lunds historia.

Handlingen kretsar kring de två konkurrerande nöjesfälten på Djurgården i mitten av 1900-talet och den kärlekshistoria som lagt grunden för dagens Gröna Lund, och att få bidra till dramatiseringen av dem känns både spännande och roligt. Vi är två kreativa näringar som möts och projektet har visat sig utvecklande och stimulerande för oss på många sätt.

Vems idé var det att ni skulle vara delaktiga?

– Vi blev kontaktade av filmens producent Kristina Åberg och regissörerna Björn Stein och Måns Mårlind. Efter att ha träffat dem var vi sålda på projektet.

Finansierar ni hela filmen och hur mycket går ni in med?

–Vi är både medproducenter och sponsorer, totalt cirka 5 miljoner. Det är en liten del av filmens totala budget.

Vilken budget tar ni av, ser ni det som marknadsföring?

–Vi har avsatt investeringsmedel för detta. Vi är stolta över vår historia och filmen dokumenterar en viktig del av den. På så sätt kan den bidra till positiv uppmärksamhet för vår verksamhet och vårt varumärke. Filmen ger också en historisk bakgrund till våra planer på att expandera nöjesfältet ut på vår nuvarande parkering. När filmen utspelar sig låg det ett nöjesfält även där, säger Christer Fogelmarck.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...