Annons

Norden möter Japan i nya krogen i Karlskrona

zoom Pär Hjalmarsson och Robert Carlsson, vars kunskap<br />
 avgjorde Kais inriktning.  Andreas Blomlöv/Sydöstran
Pär Hjalmarsson och Robert Carlsson, vars kunskap
avgjorde Kais inriktning.
Andreas Blomlöv/Sydöstran
NYHETER. Mitt under pågående pandemi öppnar Pär Hjalmarsson en ny restaurang i ett kvarter som just nu byggs i Karlskrona. Hur vågar han? Jo, genom att slå sig ihop med en kock med unik kompetens.
Annons

Området Kilströmskaj, som omfattar ett 40-tal lägenheter intill Saltöbron i Karlskrona, ska stå klart i december och områdets krog, Kai, i februari. Det blir den första restaurangen i Blekinge där svenska råvaror möter japansk teknik.

– Det är ju nästan omöjligt att driva en krog även under de bästa av förutsättningar, utan corona, säger Pär Hjalmarsson, ena krögaren bakom den nya krogen.

Han konstaterar att det är så mycket som kan gå fel, samtidigt som man måste vara kompetent, ha kapital, ett driv och vara en tusenkonstnär. Att dessutom öppna i en stad med knappa 70 000 invånare gör inte utmaningen mindre. Å andra sidan blir den som är duktig och ensam i sitt slag snabbt herren på täppan. Det är den positionen Kai siktar på.

Erfarenhet från Japan

Pär Hjalmarsson har krokat arm med hemvändaren Robert Carlsson, som har flyttat tillbaka till barndomsstaden med sin familj. Med sig hem har han även en karriär som kock på Yasuragi och matinspiratör på NK, samt ett antal år som kock i Japan.

– Vi kände inte varandra men i en liten stad sonderade Robert snabbt terrängen och jag var snabb att dra hela prospektet för honom, säger Pär Hjalmarsson. Så nu är han med i båten.

Krögaren hoppas få med sig ytterligare en partner ombord.

– Jag har fått för mig att man ska köra något av ett hippiekollektiv. Och det låter ju flummigt. Men ensam är lite kasst, särskilt inom restaurang.

Han har varit sin egen sedan han startade kafé på 1990-talet, men alltid samarbetat med andra.

– Det ska vara en kock som är kung i köket, jag som tar hand om exempelvis ekonomin och så någon som ansvarar för marknad och matsal. Alla delägare ska vara med och bidra.

Hoppas locka matturister

Restaurangen ska i normala fall rymma 75 platser inne och lika många ute. Namnet Kai har flera betydelser på japanska, bland annat hav, innovation och möte. Nu hoppas duon att de ska locka gäster från när och fjärran.

– Det är en lätt sak att säga – en annan sak att nå ut, säger Pär Hjalmarsson. Men skapar man något riktigt bra och får det att funka så finns ju matturism. Åtminstone jag är en sån som reser till bra restauranger.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...