Annons

”2016 är ett riktigt bröllopsår”

zoom
TREND. Det är en stor spridning på årets bröllop. För hotell, slott och konferensanläggningar är bröllop en välkommen kassako. I år ser ut att bli en riktig bröllopsboom. 
Annons

Idag börjar stor Bröllopsmässa på Grand Hotel i Stockholm. En trend inom bröllop är att antingen ha små intima varianter eller gigantiska bröllop. Mässan äger rum för 16:e året i rad.

– Som arrangör har jag aldrig haft det så lätt att få in bokningar som i år. Jag har svårt att få plats med alla. Det är en boom i år, säger Bröllopsmässans grundare Ann-Christin J:son-Widinghoff. 

Hon delar in mässbesökarna i tre kategorier: de som ska gifta sig, de som har god ekonomi och planerar andra fester samt de som vill se Grand Hotels lokaler som annars är stängda för privatpersoner.

Årets bröllopstrender 

En het trend som Ann-Christin J:son-Widinghoff identifierar är att de som gifter sig vill ha ett speciellt tema, sätta sin speciella prägel på bröllopet.

– Det beror nog på att många gifter sig för andra eller tredje gången, eller förnyar löften och då vill man inte alltid ställa sig i den vita klänningen igen. Man vågar sticka ut från det traditionella.

Mariella Rietschel Gink, grundare av weddingplanner Stockholm, menar att lantliga bröllop nu byter skepnad. För några år sedan var det trendigt att ha bröllop i en lada men den trenden har övergått till tältbröllop, och då snackar vi riktigt stora exklusiva tält med glastak och kristallkronor. Även hon får allt fler förfrågningar om stora bröllop.

– Det kan vara svårt att få plats med 250 gäster, och det innebär att man kanske äter på ett ställe och sedan äger festen rum på hotell eller en konferensanläggning. Generellt är det väldigt många bröllop i omlopp, och så brukar det vara efter ett kungligt bröllop.  

 

Allt större fester 

Pia Djupmark, vd, Grand Hotel, har noterat att det råder en större bredd på bröllopen inne på hotellet.

– Förr var det mer traditionellt, nu kan det vara borgliga, intima tillställningar eller svulstiga bröllop. Vi har till exempel allt fler persiska bröllop som är riktigt stora. Det är härligt att olika kulturer får en naturlig plats i våra lokaler.

På Västkustens Gullmarsstrand Hotell och konferens finns en lång tradition av bröllop. Nytt för i år är att de har utbildat en person till bröllopskoordinator. Hotellet ställer också ut på helgens bröllopsmässa.

– I år är vi mer aktiva. Det är roligt att arrangera bröllop, sen är det också en bra affär, folk lägger ganska mycket pengar på bröllop, samtidigt som gäster ofta stannar i flera dagar, säger vd:n Maria Kjellson. 

Bröllop är också bra marknadsföringskanal på sikt eftersom gästerna kommer tillbaka, både privat och på konferenser.

– Vi försöker att öka antalet bröllop. Förhoppningen är att kunna sprida ut dem mer jämt över året.

Melina Tordeman, restaurangchef på Tyringe Kurhotell, utanför Hässleholm vittnar också om att de har betydligt fler beställningar i år.

– Folk är mer intresserade av helhetskoncept – att ha en lyckad dag – och mindre fokuserade på alkohol. 

I Skåne ligger även Östarps Gästgivaregård som bland annat Lennart Vollmer driver. 

– 2016 är ett riktigt bröllopsår! Vi har sett ett ökat intresse för kombinationen bröllop och kultur. Vigsel på plats har också ökat rejält och bröllopen blir allt större. I fjol låg snittet hos oss på 50 personer, i år är snittet uppe på 80 personer. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...