670 000 jägare turistar i Europa

Bäversafari Wild Sweden

Bäversafari. På Wild Swedens rundturer lockar man turister med att man så gott som alltid får se flera bävrar.

En veckas älgjakt för 70 000 kronor eller en guidad tur med vargspårning för 20 000. Jakt- och viltturismen är på frammarsch 
i Sverige. De internationella turisterna är beredda att betala bra för upplevelser i det vilda.

Ulf Lovén.

– Det finns betalande gäster som vill se allt från rovdjur till fjärilar, säger Ulf Lovén, generalsekreterare på Ekoturismföreningen.

2011 fanns strax över 1 100 turistföretag i Sverige som erbjöd jakt i sin verksamhet, visar siffror från LRF. Det har inte gjorts någon ny undersökning sedan dess, men den allmänna uppfattningen hos samtliga branschkännare Besöksliv har talat med är att omsättningen inom jakt- och viltturismen ökar.Artikeln fortsätter under annonsen

– Det är en stark internationell trend som vi ser. Den klassiska bilden är tyskar som vill se älg, men i dag är det mycket mer än så. Det finns engelsmän som flyger till Sverige för att med svensk guide skåda och fotografera fjärilar. En guidad tur med 
spårning kan lätt inbringa 15 000–20 000 kronor. Kunderna kanske inte ens får se något rovdjur men är nöjda ändå, säger Ulf Lovén på Ekoturismföreningen, som tagit initiativ till att en nationell strategi för viltturism ska utarbetas: Wild Vision Sweden 2020.

Håkan Gyllbring, jaktturismrådgivare på Hushållningssällskapet, säger att det finns runt 670 000 
jägare i Europa som regelbundet reser utomlands för att jaga.

– De här jägarna spenderade för några år sedan runt två miljarder euro på jakten. Det är en otroligt intressant marknad och vi måste ta höjd för att så många som möjligt kommer till oss.

Gyllbring har själv mångårig erfarenhet som företagare i branschen. 
I början av 1990-talet grundade han och en kompis ett företag som riktade in sig på jakt av bland annat älg, bäver och skogsfågel. De lyckades tidigt skapa goda kontakter med en jakt–researrangör i USA och snart flög rika amerikaner till Norrbotten, ditlockade av möjligheten att fälla stora älgar.

Att ströva fram i de bär- och viltrika skogarna vid Polcirkeln i Tornedalen ter sig för många lika exotiskt som att jaga buffel i Zimbabwe eller Namibia, konstaterar Håkan Gyllbring.

– Inga gäster tycker att det är roligt att sitta stilla och frysa i ett jakttorn. Vi jobbade alltid med guideledda arrangemang, där det hela tiden hände saker. Det är superviktigt att vara engagerad. Våra kunder finns 
på en internationell marknad och det innebär att vi får fajtas mot företag i Afrika och Nordamerika. Vi har en fantastisk destination sett ur ett jaktperspektiv. Trots att det är långa avstånd är det ingenting jämförelsevis med att till exempel jaga bergsgetter i Kazakstan. Det går i regel att köra bil fram till jaktmarkerna och vi kan erbjuda bra boende och service. 

Hur ordnade ni jakträttigheter?
– Vi hade inte egna marker, utan hade allianser med markägare och köpte älg på rot. Vi frågade om vi kunde få ensamrätt under en viss vecka och betalade markägarna 
10 000–15 000 kronor per fälld älg. Jakträttigheter kan annars vara ett stort bekymmer, speciellt vad gäller björnjakt, som kräver stora marker.

Med samverkan har branschen goda möjligheter att växa, menar Gyllbring. Inom ramen för Swedish Lapland har en separat ekonomisk förening, Swedish Lapland Hunting, bildats. Medlemmarna arbetar målmedvetet för att marknadsföra sig mot Tyskland, Schweiz och Österrike och har flera år i rad varit på Europas största jaktmässa i Dortmund.

– Det är definitivt en näring som ökar, men det är en långsam process. Vi gjorde ett överslag på hur mycket jakt- och fisketurismen omsatte i Norrbotten och Västerbotten år 2011 och det var runt 80 miljoner kronor, så det är inga gigantiska summor. Verksamheterna har ofta flera ben att stå på för att få det att gå runt, som jakt, fiske, skotersafari och liknande. Vi behöver något fler företag för att kunna presentera ett bredare produktutbud, för att på så sätt bli intressantare på marknaden. Ett företag gör ingen jaktdestination.

Både Håkan Gyllbring och Ann Larsson, projektledare på LRF i Jämtland, trycker hårt på vikten av att företagarna tar ansvar för miljön de verkar i. Utan vilt – inga turister.

– Det gäller att arbeta för hållbarheten. Att tänka på naturslitage, på att inte överjaga markerna och på att ha tydliga regler för vad som gäller. Är det dåligt med ripa kan staten blåsa av och säga att det inte blir någon ripjakt nästa år, eftersom kullarna varit så små. Det innebär att entreprenörerna inte får gäster, säger Ann Larsson, som ser stor potential för skådningsturismen.

– Det främsta behöver inte vara att fälla en massa djur, utan att få en naturupplevelse. Det går att jaga även med kamera.

Ann Larsson leder ett affärsutvecklingsprojekt i Jämtlands län som heter diversifiering och nya affärsområden, som syftar till att få de medverkande företagarna att tjäna ännu mer pengar på sina verksamheter.

– Vi jobbar hårt med att uppmuntra dem att sträcka på sig och vara stolta. Är de proffsiga, har bra produkter och har tänkt på allt från hemsidor och prislistor till bra paketering och infrastruktur – ja, då kan de också ta förbaskat bra betalt. Chansen att få se vilda djur är mycket större här än på andra håll i Europa.

100 000 för en björn

Så mycket är utländska turister beredda att betala för jakt- och viltupplevelser:

  • Fälla brunbjörn: 100 000–150 000 kronor.
  • Björnskådning: 2 000 kronor/natt för att från ett gömsle spana på björn.
  • Älgjakt: 7 000–10 000 kronor/dygn. 

Siffrorna, som är ungefärliga, kommer från Ulf Lovén, Ekoturismföreningen och Ann Larsson, LRF. De betonar att prisspannet kan variera stort.

Ökat intresse för viltskådning

Marcus Eldh har med sitt företag Wild Sweden lockat turister från 76 länder till Bergslagen för att spana på älg, bäver och varg. Han är nominerad till årets Ekoturismpris, liksom Kullabergsguiderna i Skåne, som visat upp den hotade tumlaren för tusentals besökare. 

Så kallad björnsafari med skådning från gömslen är stort i Finland, men ökar nu också i län som Hälsingland och Härjedalen.

Wild life-intresset är stort bland besökare från bland annat Holland, Tyskland och Storbritannien.

– Italienare gillar att komma upp för ripjakt och annan jakt. Vi ser också en kraftigt ökad trend med besökare från Kina. Kina är en stor målgrupp där naturintresset växer, säger Ulf Lovén på Ekoturismföreningen.

Skogsfågeljakt 
lockar mest

För tre år sedan gjorde Hushållningssällskapet Rådgivning Nord en undersökning bland jaktturismentreprenörer 
i Norrbotten. Den visade bland annat att skogsfågeljakt och andra typer av fågeljakt är mest populära hos besökarna, men att jakt på älg och björn är starka tillväxtområden.

Enligt undersökningen har jaktturismen stor betydelse för landsbygden, efter-som företagen ofta anlitar lokal 
arbetskraft.

De medverkande företagen uppgav att internetförsäljning via egna hemsidor 
spelat större roll för marknadsföringen 
än reseagenter och incomingoperatörer.

Mer om jaktturism finns att läsa på hemsidan för det numera avslutade projektet North Hunt, som delfinansierades av länsstyrelserna i Norrbotten och 
Västerbotten och involverade myndig-
heter, näringsliv och forskningsinstitut 
(däribland SLU) från Sverige, Finland, 
Island, Skottland och Kanada: www.north-hunt.org/se/

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
tylosand1

Efter renoveringen: Ännu högre tryck och ännu ett pris

NYHETER. Högtryck råder på Hotel Tylösand. 

Annons
skoter

Digital kampanj ska locka utländska turister till Lappland

NYHET. Semesterdrömmar om nattliv och shopping flyttas till en arktisk miljö.
Glashus

Hotellentreprenör öppnar ny restaurang i New York-stil

NYHETER. Åtta meter i takhöjd på Hellstens Glashus.
Uttern Lyllo

Utter ska bygga Lyckseles varumärke

NYHETER. Maskoten Lyllo ska samla stadens turistföretag.
naturturism

Viktig seger för naturturismen

NYHETER. Regeringen öppnar för egen gymnasieinriktning.
Jangbratt Scandic

Visitas lista: Scandic populäraste arbetsgivaren

NYHETER. Chefen: ”Är det någon gång man ska arbeta på Scandic så är det nu”.
scandicdröm2

Kedja toppar nya drömlistan

NYHETER. Visita börjar ranka besöksnäringens populäraste arbetsgivare.
skycity

Nytt råd ska lyfta Arlanda

NYHETER. Ska bli Nordens ledande storflygplats.
daftöland

Daftö förbereder för Storm

NYHET. Storsatsning ska locka de lite äldre barnen.
Scandic Downtown Camper

Scandics nya slår läger i Stockholm

NYHETER. Så blir restaurangen på Downtown Camper.
Pigalles svit 1

Är det här landets lyxigaste hotellsvit?

NYHETER. Checka in bland champagne, kaviar och exklusiva lånekläder.
Comfort Hotel Arlanda 1

Nordens största flygplatshotell byggs på Arlanda

NYHETER. Arlandas nya storhotell blir ännu större.
fireball

Succé när barnen fick provåka Fireball

NYHETER. Boomerang-banan är Furuviks största satsning hittills.
slao

Här är föregångarna i skidbranschen 2017

NYHETER. Skistar prisas dubbelt Idre Fjäll är årets skidanläggning.
Liseberg Instagram.

Liseberg störst i Sverige på Instagram

NYHETER. Här är de svenska turistdestinationerna som är störst på Instagram.
Henrik Berghult 1

Han tar med Clarion på framtidens hotellresa

PORTRÄTT. Henrik Berghult vill göra Clarion till Nordens största kedja.
Möte

Stockholm på topplista över bra mötesstäder

NYHETER. Visit Stockholm: ”Betyder mycket för oss som stad”.
stylt

FN-pris till Stylt för bästa hotellarkitektur

NYHETER. Svenska designbyrån spöade internationella eliten.
eva östling

”Det är ett tungt beslut”

NYHETER. Eva Östling om att lämna sin roll som vd för Visita.
Eva Östling

Visitas vd Eva Östling slutar på egen begäran

NYHETER. Eva Östling: "Nu är det dags att avsluta det här kapitlet i min karriär".
Sopor

Ny vägledning ska skapa klarhet i sopförvirringen

NYHETER. Återvinningsindustrierna vägleder i fråga om äganderätt till avfall.
Skallefteå Airport 1

Kraftigt lyft för Skellefteå Airport

 NYHETER. Ny linje gav 40 procent fler resenärer.
Cykelinsamling på Clarion

Clarion samlade in cyklar till nyanlända

NYHETER. Stora cityhotellet startade kampanj – fick in hela 80 cyklar.
Värtahamnen 1.

Fler kryssningsturister till Stockholm – så kan de spendera mer

NYHETER. Hela 650 000 besöker huvudstaden i sommar.
Pite Havsbad köper Cape East

Pite Havsbad i ny affär – köper spahotell i Haparanda

NYHETER. Har utsetts till "Årets Spa" – öppnar i ny regi om 1 år .
Framtiden restaurangbranschen

Ny trendrapport: "Det är restaurangbranschens utmaningar"

NYHETER. Sätter fingret på det nya digitala landskapets möjligheter. 
Robert Andersson, sommelier.

Skål för svenskt sommelieri – sjätte bästa i Europa!

NYHETER. Robert Andersson om i EM i Wien: "Nöjd med min insats".
Kalmars hotellnäring sover inte 1

Kalmars hotellnäring – en bokningsraket

NYHETER. Beläggningsgraden ökar mest här jämfört med hela landet.
Bra lärare

Yrkesgala startar pris till bra handledare och lärare

NYHETER. Under en gala i Västerås lyfts stadens YH-utbildningar.
Snökonferens – SLAO

Snökonferens med framtidens turism på agendan

NYHETER. Snökonferens om framtiden på landets skidanläggningar.
Sara Gustavsson

Hon ska sälja in Umeå: ”Här har vi allt”

KARRIÄR. Sara Gustavsson går från HBO Nordic till vd för Visit Umeå.
Storhogna

Här är högfjällshotellet som satsar året runt

NYHETER. Nybygge ska möta ökad efterfrågan från internationella gäster. 
Charlotte Halzius

Hon skakade hem en finalplats i internationell bartävling

HALLÅ DÄR. Charlotte Halzius, 26, ska tävla i Diplomaticos globala final.
Håkan Thörnström, kreativ matledare för Rasta Kulturrestauranger 1

Håkan Thörnströms nya uppdrag: Matleda kulturrestauranger

NYHETER. Plockas in av Rasta Group – blir kreativ ledare för 5 restauranger.
Nääs fabriker 1

Smart tänk kring matsvinn gav Svenska Mötespriset

HELA LISTAN. Alla anläggningar som vann pris under ärofylld gala.
White Guide Kafé 2017-1

De vann! Här är landets bästa kafé

NYHETER. Juice på syrsor – det trendar i kafévärlden.
Daniel Ogalde

Från volontär i Colombia till Stockholmshotell

KARRIÄR. Daniel Ogalde ska kommunicera Strand Hotels omvandling.
Kolmården app

Kolmården knyter ihop verksamheten med ny app

NYHETER. "Gamification" och forskning ska revolutionera parkupplevelsen.
Fjälluffen 1

STF vill få unga att välja fjällsemester istället för Magaluf

NYHETER. Startar utbildning för att ungdomar ska få "fjällkoll". 
Nordic Cookery 1

Tareq Taylor gör internationell mat-tv om Jokkmokk

NYHETER. Tv-serien Nordic Cookery når över 80 miljoner hushåll i 115 länder. 
Thomas Nilsson, Öland 1.

Kapelluddens campingaffär – siktar mot ny målgrupp

NYHETER. Siktar på att omsätta 19 miljoner med totalt 750 platser. 
husbil2

Bra siffror i ryggen: Nu satsar svensk camping framåt

NYHETER. Gästnätterna ökar och rekordmånga fordon registreras.  
Grönklittsgruppen, Öland

Campingjätte på expansionsfas: "Ölands marknad är stekhet"

NYHETER. Grönklittsgruppen köper Ekerum – första södra etableringen.
Best Western och Sweden Hotels 1

Best Western köper Sweden Hotels: "Nu är vi Sveriges största kedja"

NYHETER. Totalt har nu kedjan 135 hotell – så ska de nya konverteras.
Nordic Choice rapport 2016

Nordic Choice om 2016: "Vårt bästa resultat någonsin"

NYHETER. Vill ha 35% av marknaden i nordiska storstäder innan – 2020. 
Max anställda

Max goda service gav pris – igen

NYHETER. Christoffer Bergfors, Sverigechef: "Våra anställda trivs".
Susanne Dahlberg, Visit Sweden

Nya namn i toppen på Visit Sweden

NYHETER. Susanne Dahlberg är ny vd: "Utmaning jag drömt om att få".
Niclas Palmqvist, vd, Kolmården.

Han är Kolmårdens djurparks nya vd

KARRIÄR. Niclas Palmqvist: "Vi har stora planer".
Tävling

Sim- och klättertävling slussar turister till Linköping

NYHETER. Linköping & Co vill ta vara på publiksuccén.
Orsa

Strålande sommar för landets campingföretag

NYHETER. Bokningsläget hos Svenska Campingpärlor upp över 25%.
Ulla på Prinsen

Servitris med 35 stolta år på samma ställe

PORTRÄTT. Ulla Dunder ser restaurang Prinsen som sitt "andra hem".
liseberga

Lisebergs nya supergunga: ”Suger tag i magen”

NYHETER. Attraktionen Lokes prislapp – 170 miljoner.
Svenska Mässan 1

Svenska Mässan storsatsar: 2000 rum innan 2030

NYHETER. Prislapp: 5 miljarder – Målet: Att bli Europas mötesplats nummer 1.
Park Avenue Göteborg, skiss över nya restaurangen

Stefan Karlssons nya restaurang ska sätta Park Avenue på matkartan

NYHETER. Inleder samarbete med Elite – del av hotellets 100-miljonerssatsning.
Ikaros, nyhet Gröna Lund 2017.

Premiär-åk för Gröna Lunds Ikaros: ”Läskigaste någonsin”

LISTA. Kolla in: Det här är nöjesparkens alla nyheter 2017.
Flag Hotels 1

Hotelljätten till Landvetter: "Bygger ett super-Scandic"

NYHETER. Klar operatör för Flag Hotel – i anslutning till nya flygplatsen.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.
visitavimmel17

Vårens varmaste vimmel!

NYHETER. Fullt hus när Visita bjöd in till Tyrol.
Campingkrögare

Rutinerad krögare bakom ny campingkrog

NYHETER. Anders Vollmer nappade på att driva fisk- och skaldjursställe.
annas

Hon prisas som Årets Kvinna i besöksnäringen

NYHET. Hotelltoppen Anna Spjuth: "Jag har alltid tagit lite för svåra tjänster".
Accor

Bra start på året för jätten Accorhotels

NYHETER. Hotellmarknaden lyser starkt – franska marknaden vänder.
rutabaga

Mathias Dahlgren dumpar stjärnor och startar vegovåg

NYHETER. Experten: "Det gröna skiftet är mer än en fluga".

Aljoša Lagumdžija

Södertälje satsar som turistdestination – i Finland

NYHETER. Samarbete ska locka finska turister.

McDonald's säljer

McDonald's i storaffär: Säljer svenska verksamheten

NYHETER. Ingen skillnad för franschisetagare – vill öppna fler restauranger.