670 000 jägare turistar i Europa

Bäversafari Wild Sweden

Bäversafari. På Wild Swedens rundturer lockar man turister med att man så gott som alltid får se flera bävrar.

En veckas älgjakt för 70 000 kronor eller en guidad tur med vargspårning för 20 000. Jakt- och viltturismen är på frammarsch 
i Sverige. De internationella turisterna är beredda att betala bra för upplevelser i det vilda.

Ulf Lovén.

– Det finns betalande gäster som vill se allt från rovdjur till fjärilar, säger Ulf Lovén, generalsekreterare på Ekoturismföreningen.

2011 fanns strax över 1 100 turistföretag i Sverige som erbjöd jakt i sin verksamhet, visar siffror från LRF. Det har inte gjorts någon ny undersökning sedan dess, men den allmänna uppfattningen hos samtliga branschkännare Besöksliv har talat med är att omsättningen inom jakt- och viltturismen ökar.Artikeln fortsätter under annonsen

– Det är en stark internationell trend som vi ser. Den klassiska bilden är tyskar som vill se älg, men i dag är det mycket mer än så. Det finns engelsmän som flyger till Sverige för att med svensk guide skåda och fotografera fjärilar. En guidad tur med 
spårning kan lätt inbringa 15 000–20 000 kronor. Kunderna kanske inte ens får se något rovdjur men är nöjda ändå, säger Ulf Lovén på Ekoturismföreningen, som tagit initiativ till att en nationell strategi för viltturism ska utarbetas: Wild Vision Sweden 2020.

Håkan Gyllbring, jaktturismrådgivare på Hushållningssällskapet, säger att det finns runt 670 000 
jägare i Europa som regelbundet reser utomlands för att jaga.

– De här jägarna spenderade för några år sedan runt två miljarder euro på jakten. Det är en otroligt intressant marknad och vi måste ta höjd för att så många som möjligt kommer till oss.

Gyllbring har själv mångårig erfarenhet som företagare i branschen. 
I början av 1990-talet grundade han och en kompis ett företag som riktade in sig på jakt av bland annat älg, bäver och skogsfågel. De lyckades tidigt skapa goda kontakter med en jakt–researrangör i USA och snart flög rika amerikaner till Norrbotten, ditlockade av möjligheten att fälla stora älgar.

Att ströva fram i de bär- och viltrika skogarna vid Polcirkeln i Tornedalen ter sig för många lika exotiskt som att jaga buffel i Zimbabwe eller Namibia, konstaterar Håkan Gyllbring.

– Inga gäster tycker att det är roligt att sitta stilla och frysa i ett jakttorn. Vi jobbade alltid med guideledda arrangemang, där det hela tiden hände saker. Det är superviktigt att vara engagerad. Våra kunder finns 
på en internationell marknad och det innebär att vi får fajtas mot företag i Afrika och Nordamerika. Vi har en fantastisk destination sett ur ett jaktperspektiv. Trots att det är långa avstånd är det ingenting jämförelsevis med att till exempel jaga bergsgetter i Kazakstan. Det går i regel att köra bil fram till jaktmarkerna och vi kan erbjuda bra boende och service. 

Hur ordnade ni jakträttigheter?
– Vi hade inte egna marker, utan hade allianser med markägare och köpte älg på rot. Vi frågade om vi kunde få ensamrätt under en viss vecka och betalade markägarna 
10 000–15 000 kronor per fälld älg. Jakträttigheter kan annars vara ett stort bekymmer, speciellt vad gäller björnjakt, som kräver stora marker.

Med samverkan har branschen goda möjligheter att växa, menar Gyllbring. Inom ramen för Swedish Lapland har en separat ekonomisk förening, Swedish Lapland Hunting, bildats. Medlemmarna arbetar målmedvetet för att marknadsföra sig mot Tyskland, Schweiz och Österrike och har flera år i rad varit på Europas största jaktmässa i Dortmund.

– Det är definitivt en näring som ökar, men det är en långsam process. Vi gjorde ett överslag på hur mycket jakt- och fisketurismen omsatte i Norrbotten och Västerbotten år 2011 och det var runt 80 miljoner kronor, så det är inga gigantiska summor. Verksamheterna har ofta flera ben att stå på för att få det att gå runt, som jakt, fiske, skotersafari och liknande. Vi behöver något fler företag för att kunna presentera ett bredare produktutbud, för att på så sätt bli intressantare på marknaden. Ett företag gör ingen jaktdestination.

Både Håkan Gyllbring och Ann Larsson, projektledare på LRF i Jämtland, trycker hårt på vikten av att företagarna tar ansvar för miljön de verkar i. Utan vilt – inga turister.

– Det gäller att arbeta för hållbarheten. Att tänka på naturslitage, på att inte överjaga markerna och på att ha tydliga regler för vad som gäller. Är det dåligt med ripa kan staten blåsa av och säga att det inte blir någon ripjakt nästa år, eftersom kullarna varit så små. Det innebär att entreprenörerna inte får gäster, säger Ann Larsson, som ser stor potential för skådningsturismen.

– Det främsta behöver inte vara att fälla en massa djur, utan att få en naturupplevelse. Det går att jaga även med kamera.

Ann Larsson leder ett affärsutvecklingsprojekt i Jämtlands län som heter diversifiering och nya affärsområden, som syftar till att få de medverkande företagarna att tjäna ännu mer pengar på sina verksamheter.

– Vi jobbar hårt med att uppmuntra dem att sträcka på sig och vara stolta. Är de proffsiga, har bra produkter och har tänkt på allt från hemsidor och prislistor till bra paketering och infrastruktur – ja, då kan de också ta förbaskat bra betalt. Chansen att få se vilda djur är mycket större här än på andra håll i Europa.

100 000 för en björn

Så mycket är utländska turister beredda att betala för jakt- och viltupplevelser:

  • Fälla brunbjörn: 100 000–150 000 kronor.
  • Björnskådning: 2 000 kronor/natt för att från ett gömsle spana på björn.
  • Älgjakt: 7 000–10 000 kronor/dygn. 

Siffrorna, som är ungefärliga, kommer från Ulf Lovén, Ekoturismföreningen och Ann Larsson, LRF. De betonar att prisspannet kan variera stort.

Ökat intresse för viltskådning

Marcus Eldh har med sitt företag Wild Sweden lockat turister från 76 länder till Bergslagen för att spana på älg, bäver och varg. Han är nominerad till årets Ekoturismpris, liksom Kullabergsguiderna i Skåne, som visat upp den hotade tumlaren för tusentals besökare. 

Så kallad björnsafari med skådning från gömslen är stort i Finland, men ökar nu också i län som Hälsingland och Härjedalen.

Wild life-intresset är stort bland besökare från bland annat Holland, Tyskland och Storbritannien.

– Italienare gillar att komma upp för ripjakt och annan jakt. Vi ser också en kraftigt ökad trend med besökare från Kina. Kina är en stor målgrupp där naturintresset växer, säger Ulf Lovén på Ekoturismföreningen.

Skogsfågeljakt 
lockar mest

För tre år sedan gjorde Hushållningssällskapet Rådgivning Nord en undersökning bland jaktturismentreprenörer 
i Norrbotten. Den visade bland annat att skogsfågeljakt och andra typer av fågeljakt är mest populära hos besökarna, men att jakt på älg och björn är starka tillväxtområden.

Enligt undersökningen har jaktturismen stor betydelse för landsbygden, efter-som företagen ofta anlitar lokal 
arbetskraft.

De medverkande företagen uppgav att internetförsäljning via egna hemsidor 
spelat större roll för marknadsföringen 
än reseagenter och incomingoperatörer.

Mer om jaktturism finns att läsa på hemsidan för det numera avslutade projektet North Hunt, som delfinansierades av länsstyrelserna i Norrbotten och 
Västerbotten och involverade myndig-
heter, näringsliv och forskningsinstitut 
(däribland SLU) från Sverige, Finland, 
Island, Skottland och Kanada: www.north-hunt.org/se/

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
tennstopet

Meny och priser från förr lockade hundratals till anrik krog

NYHETER. Rusning efter bord när Tennstopet firar 150 år med sina gäster.

Annons
Stöten i Sälen

Storsatsning i Stöten förlänger säsongen

NYHETER. Ett nytt snösystem för 35 miljoner ger fler öppna backar till jul.
laddstolpar

McDonald's nya plusmeny? Lockar med laddad elbil på köpet

NYHETER. Laddstolpar har blivit ett sätt att locka kunder.
Pite havsbad

Pite Havsbad slår rekord – vill öppna fler hotell

NYHETER. 146 500 gästnätter – bara under juli i år.
Stars and Stripes 1

Stars and Stripes vill ha 20 restauranger inom 5 år

NYHETER. Steakhousekedjan vill etablera sig i Stcokholm via förorterna.
Scandinavian Expo 1

Arlandas nya mässområde kan stoltsera med 900 rum

NYHETER. Bygger en internationell mötesplats – Nordic Choice intresserade som operatör.
Lalandia 1

Jättebad i Motala kan ge hotellboom

NYHETER. Destinationschefen: ”Lalandia är  precis vad vi behöver”.
Falkenberg Strandbad 1

Här är hotellet som tar hem spavärldens Oscar

NYHETER. Senaste spatrenden: "Fler satsar på det sociala".
Stureplan

Stockholmarna emot rivning vid Stureplan

NYHETER. Sifo: "Flertalet säger nej till rivning och lång byggtid."
Clarion Riverside 1

Nordic Choice bygger hotell för 400 miljoner i Sundsvall

NYHETER. Stordalens tredje hotell i staden ger liv åt bortglömd stadsdel. 
Jesper Hyseus

Han ska utveckla konferenser vid Mälarens strand

KARRIÄR. Jesper Hyseus blir ny vice-vd för Hackholmssunds konferens.
Skellefteå Airport1

Skellefteå Airport topp tre i Europa

NYHETER. I täten bland regionala flygplatser efter våldsam trafikökning.
Hemavan

Investeringar om 100 miljoner ska stärka Hemavan Tärnabys turism

NYHETER. Skidorten kraftsamlar för att förlänga vintersäsongen.
fazer aurora

Fazer mättar militärövning med 19 000 personer

NYHETER. Hela 150 000 portioner per dygn när deltagare från 9 länder deltar.
Edin Dzemat, Kockarnas Kamp 2016

Edin Dzemats tips till deltagarna i Kockarnas Kamp: "Stressa inte!"

NYHETER. Vann och blev kändis över en natt – nu har han sagt upp sig efter 9 år.
The Box Hotel

Bygger The Box för 350 miljoner – nu vill ägarna öppna nio fler hotell

NYHETER. Siktar på 15 hotell i de tre största städerna: "Dramatisk tillväxtkurva".
Gabriella Gullberg

Konferenschefen: ”Snåla inte med kaffet!”

KARRIÄR. Gabriella Gullberg, ny på Uppsala Konsert & Kongress, tipsar. 
Barception 1

Nu lanseras Stordalens nya lågprishotell i Stockholm

NYHETER. Comfort Hotel Xpress öppnar på Kungsbron vid årsskiftet.
Camping Holland

Holländsk boom inom svensk camping – i dubbel bemärkelse

NYHETER. Antalet holländska turister ökar – hitflyttade campingägare likaså.
Vapiano.

Vapiano öppnar ny restaurang i Stockholm

NYHETER. Kedjan växer och lanserar nytt restaurangkoncept.
Sebastian Gibrand

Sebastian Gibrand vinner svenska Bocuse d’Or: ”Känns fantastiskt!”

NYHETER. ”Jag blir mörkrädd av mig själv över hur iskall jag är på tävling.”
Visitabaronen

Dröm för alla branschnördar

NYHETER. Ny sajt lyfter fram besöksnäringens framgångar.
Eva Östling Airbnb

Visitas vd: ”Svenska politiker för passiva”

NYHETER. Airbnb har kunnat undvika att betala svensk bolagsskatt.
UEFA STOCKHOLM

Fotbollsfans gav Stockholm klirr i kassan

NYHETER. Stockholm omsatte 290 miljoner under Europa League-matchen.
Sodexo 11

Sodexo toppar hållbarhetslista – för 13:e året i rad

NYHETER. I Sverige har serviceföretaget hälften kvinnor på ledande befattningar. 
Årets Placebrander 2017

Deras festival prisas för att ha satt Varberg på kartan

NYHETER. Festivalen Hallifornia ger staden mervärde enligt Årets Placebrander.
Akerlund

Jokkmokks heta hotellmarknad skapar investeringslusta

NYHETER. Hotel Akerlund vill dubblera antalet rum för att möta efterfrågan.
PM & Vänner, Växjö 1.

Här är restaurangen med Sveriges bästa vinkällare

NYHETER. Prestigefyllda Wine Spectator gav PM & Vänner Grand Award.
Hampus Risberg

Hampus Risberg jobbar 3-stjärnigt i Köpenhamn: ”Målet är Bocuse d’Or”

KARRIÄR. Prisvinnande commis – ny i köket hos Rasmus Kofoeds Geranium.
Fjällgården

Fjällgårdens expansion stoppas i domstol

NYHETER. Vd: ”Hade betytt mycket att åka skidor fram till dörren”.
Jonas Alvin, Årets Ekokock 2017

Årets Ekokock korad: "Jag fick in hållbarhet på rätt sätt"

NYHETER. Jonas Alvin kammade hem segern med hjälp av blåmusslor.
72 hour cabin 1

Så ska svensk natur locka utländska turister

NYHETER. Projektet 72 hour cabin: 5 stressade turister filmas i svensk natur.
Vinden

Lisebergs förlänger säsongen – med Halloween

NYHETER. Skräcktema en bra affär för landets nöjesparker.

”Matlagningsmästerskap är också en sport”

NYHETER. Kocklandslaget värmer upp inför VM med Göteborgsvarvet.
Mölle

Grand Hôtel i Mölle vill bygga ut med 50 rum

NYHETER. En drömvision som går loss på 70 miljoner kronor.
Stora Turismpriset

De kan vinna Stora Turismpriset

HELA LISTAN. Vem tror du kammar hem priset? Kolla in de olika kandidaterna!
Skola

Förslag kan höja status på gymnasiets yrkesutbildningar

NYHETER. Visita välkomnar förslaget efter remissvar från branschorganisationen.
Göta Kanal, M/S Diana 1

Mer pengar till Visit Sweden och Göta Kanal

NYHETER. Del av regeringens satsning på Sverige utanför storstäderna.
Kai Pasma

Öppnade Steam Hotel för en månad sen – nu lämnar Kai Pasma

NYHETER. Avgående vd:n: "Det känns helt rätt att lämna över stafettpinnen.”
Bonito, Göteborg 1

Erkända krögare bakom Göteborgs nyaste asiatiska krogar

NYHETER. Emma Kolback och Lars Olsson ritar om kartan över stans matutbud.
Nääs fabriker 111

Efter 2 års ombygge – det här är nya Nääs Fabriker

NYHETER. vd Linda Pettersson: "Ett stort lyft för oss". 
Sturehof, Stureplan 1

Snabba turer om Stureplan – rivning kan stoppas

NYHETER. Krögaren PG Nilsson: ”Vi ser att det är en väldig stor omsvängning”.
Ramundberget 1

Hit vill skandinaviska fjällresenärer helst åka tillbaka

NYHETER. List-ettan Ramundbergets vd: "Vi blir otroligt stolta". 
Prince Van Orangiën

Hotellbåt i Stockholm hyllas av amerikansk press

NYHETER. Ägaren: "Vi har valt bort bokningssajterna och sköter allt själva".
Frimurarehotellet

Best Westerns nya kedja vill bli ledande på mellanklasshotell

NYHETER. Startar med 8 enheter – siktar mot 20 hotell innan årskiftet.
Naturturism

Så ska nationalparkerna locka fler besökare

NYHETER. Sverige på efterkälken när det gäller naturturism.
Flyg Härjedalen

Hedlanda eller Sveg – var ska flygplatsen ligga?

NYHETER. Destinationsbolag vill utreda flytt av reguljärflyg i Härjedalen.
Ostronets Dag

Ostronexperten: ”Inga tillbehör tack!”

NYHETER. I Bohuslän firar man Ostronets Dag med SM-tävling. 
Downtown Camper invigning

Nu är Scandics nya superhotell Downtown Camper invigt

NYHETER. Sacndics vd Even Frydberg: "Det här är världsklass!".
Stureplanerna 1

Här visar PG Nilsson alternativa byggplaner av Stureplan

NYHETER. Krögaren intog sin motparts gamla plats: Intresset har varit "enormt".
Boulebar 1

Nu öppnar Boulebars 30-miljonerssatsning

NYHETER. Stort även till ytan: Lokal om 1300 kvadratmeter.
Furuviksparken 1

Så här bra snurrade nöjesparkerna i sommar

NYHETER. Furuviks nya attraktion för 32 miljoner lockade besökare.
Östersund

Krögaren: "Ska stockholmare få ha det roligare än Östersundsbor?"

NYHETER.  Efter 2 års kamp får Mathias Madsen ha öppet till 03: "Äntligen!".
Gullmarsstrand Hotell & Konferens 1

Tv-serie spelar roll i Skaftös turism

INBLICK. Efter Saltöns tv-premiär kom busslaster med besökare.
Clarion Hotel SeaU Helsingborg

Stordalen tar spadtag för Helsingborgs nya superhotell

NYHETER. Byggstart för Clarion Hotel SeaU – ska stå klart 2020.
Albin Edberg och Frida Ronge

Frida Ronge: "Öppnar min drömrestaurang"

NYHETER. Lanserar teppanyakin Unn där gästerna uppmanas byta nummer.
Lisa Lönner Pulkkinen 1

Ny turné för kockarna bakom TakeOver

NYHETER. Grundaren Lisa Lönner Pulkkinen tar nytt parallelt karriärkliv.
Stockholm Culinary Team

Culinary Team ska laga guld med hemlig coach från fotbollslandslaget

NYHETER. Nya laget med 12 medlemmar har haft sin första träningshelg.
Jobbträff Södra Teatern 1

Nya säsongare lockas till fjälls i vinter

NYHETER. Hela 1500 jobb utlovades under jobbträff i Stockholm.
camping

Så byggde landets yngsta campingägare sitt företag

INBLICK. 22-åriga Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson siktar högt.
Paul Svensson 1

Svenska kockar på lista över världens 50 bästa vego-restauranger

LISTA. Paul Svensson på Fotografiska prisas av The Culinary Institute of America.
ICE Hotel 1

Året runt-öppet ishotell: ”Över all förväntan”

NYHETER. Nya lyxsviter lockade fler sommarbesökare än väntat.
Jacob Dahlberg

Han tar fjälluften till asfaltsdjungeln

KARRIÄR. Jacob Dahlberg ska ratta Scandics nya jättesatsning Downtown Camper.
Tina Johansson, Vinkällan 1

Tinas näsa för rosé gav pallplats i sommeliertävling

HALLÅ DÄR. Tina Johansson om sin insats i Ruinart Challenge. 
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.