Annons

Clarion först i världen med robot på hotellrum

zoom Röstroboten Alexa ser inte mycket ut för världen. Men hon är smart som få – och kan svara på allt som hotellgästerna undrar.
Röstroboten Alexa ser inte mycket ut för världen. Men hon är smart som få – och kan svara på allt som hotellgästerna undrar.
NYHETER. Röstroboten Alexa har checkat in i sviten på Clarion Hotel Amaranten. Vill du veta när det serveras frukost eller om det ska regna i morgon? Vill att hon ska släcka ljuset på rummet? Inga problem, Alexa fixar allt.
Annons

Hilton har sin robot Connie som svarar på hotellgästernas frågor i lobbyn. Och designhotellet Yotel i New York har en ABB-robot som har hand om bagageförvaringen. Men Clarion Hotel Amaranten i Stockholm är först i världen med en robot som servar gästerna på hotellrummet.

I torsdags checkade hon in, den röststyrda roboten Amazon Egde, även kallad Alexa. Hennes nya hem är en av hotellets sviter, där hon och hennes tjänster står till tjänst för hotellgästerna.

Du kan fråga om allt

Och Alexa har koll på det mesta. Du kan fråga om allt som har med hotellet att göra: när frukosten serveras, hur du beställer en taxi, var du kan parkera bilen. Du kan be om senaste väderrapporten för Stockholm, att hon spelar upp Veronica Maggios senaste hit, tips om restauranger i närhet eller be henne sänka belysningen i rummet.

– Hon är en fantastiskt rolig liten manick – och väldigt bra för hotellgästerna. De slipper leta efter information i broschyrer på hotellrummet och behöver inte ringa till receptionen och fråga, säger Erica Lund, hotelldirektör på Clarion Hotel Amaranten.

Alexa styrs av röstkommandon. Det enda som man måste tänka på är att inleda varje fråga och önskemål med just hennes namn. Och hon förstår bara engelska.

”Du kan ge henne kommandon”

 – Men du behöver inte ens prata högt med henne. Hon står inne i vardagsrummet, men du kan ge henne kommandon från badrummet när du duschar.

Clarion har utvecklat de hotellspecifika funktionerna ihop med företaget EdgeDNA och är först i världen med att testa tekniken på hotellrum. Ambitionen är att installera den i flera typer av hotellrum.

Men är Alexa inte bara ett pr-jippo?

 – Nej, vi ser att Alexa kan vara ett komplement som avlastar hotellpersonalen. Hon kan absolut inte ersätta dem, men kan ge mer utrymme för dem att ge ännu mer kvalitativ service till gästerna. Så tar Alexa hand om standardfrågorna om frukost, öppettider för restaurangen, säger marknadschef Jessica Castegren på Clarion Hotels.

Finns det någon fråga hon inte kan svara på?

 – Det vet jag inte. Men det kan jag fråga henne nästa gång vi träffas.