Annons

Design ska locka fler långväga mässbesökare

zoom Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg räknar med att kombinerade mässor och konferenser kommer att locka ännu fler besökare.
Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg räknar med att kombinerade mässor och konferenser kommer att locka ännu fler besökare.
NYHETER. Stockholmässan satsar på inredning och design för att hävda sig den hårdnande konkurrensen. ”Vi vill locka fler internationella besökare inom designsfären”, säger vd Patric Sjöberg.
Annons

Fjolåret blev ett av de bästa åren hittills för Stockholmsmässan. Anläggningen i Älvsjö håller ställningen som störst i Norden i mötesbranschen.

Samtidigt hårdnar konkurrensen.

– Vi måste bli vassare, säger Patric Sjöberg.

Strategin är klar.

– Det handlar om att vitalisera stormässorna.

 

Vill locka långväga besökare

Just stormässorna är en viktig förklaring till det goda resultatet verksamhetsåret. Bland succéerna finns Stockholm Furniture & Light Fair, världens största mötesplats för skandinavisk design. Stockholm Design Week och Formex är andra möten som bidrar till Stockholm lyskraft på designområdet.

Stockholmsmässan satsar nu på att vidareutveckla mässorna och ytterligare stärka sin position inom design. Utvecklingen görs i samarbete med Trä- och Möbelföretagen, Sveriges Arkitekter och Stockholms stad.

Målet är att attrahera fler långväga besökare och samtidigt öka stockholmarnas intresse och förståelse för betydelsen av exporten av skandinavisk design globalt.

Kombinerade konferenser och utställningar – ”konfex” – är ett annat utvecklingsspår. Patric Sjöberg är övertygad om att det kommer innebära fler event med ännu fler besökare.

 

Bygger om

Ett exempel är Baltic Sea Future som arrangerades i början på mars i år.

Samtidigt arbetare Stockholmsmässan med att modernisera lokalerna. I fjol investerades bland annat i ett nytt skyltprogram med digitala skyltar.  Patric Sjöberg flaggar också för kommande nyheter om fler satsningar.

– Vissa saker håller vi på och bearbetar och de kan vi inte berätta om än, säger han.

Bland de mässor som drog mycket folk 2016 finns säkerhetsmässan Skydd, tandläkarkongressen EOS och den publika fitnessfestivalen.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...