Annons

Eurovision sätter Stockholm på kartan

zoom Nu börjar Stockholm rusta inför den stora musikfesten.
Nu börjar Stockholm rusta inför den stora musikfesten.
NYHETER. I maj går Eurovision Song Contest av stapeln i Stockholm. Med sina 200 miljoner tv-tittare innebär festivalen en unik marknadsföringseffekt för staden. Både för att locka turister och fler stora evenemang.
Annons

Eurovision Song Contest är med sina 200 miljoner tittare världens största tv-show. När musikevenemanget hålls i värdstaden Stockholm i maj kommer det att täckas av 2400 ackrediterade journalister. Utöver det beräknas tiotusentals intresserade att komma till huvudstaden.

Enligt Jesper Ackinger, vice vd för Stockholm Business Region, är evenemanget viktigt för besöksnäringen på både kort och lång sikt.

”Nya fräscha pengar”

– Självklart betyder det här oerhört mycket, det är tiotusentals som kommer hit och de ska alla bo, äta, shoppa och roa sig. Så det är nya fräscha pengar som kommer in och i förlängningen kan det skapa fler arbetstillfällen.

När Malmö arrangerade Melodifestivalen 2013 var hotellen uppbokade och beläggningen var hela 25 procent högre jämfört med hur samma vecka såg ut andra år. Man räknade med 160 miljoner i turistekonomisk omsättning.

– Vi jobbar med faktiskt utfall och vet inte vad det blir för siffror här förrän vi gjort vår egen undersökning. Men utan tvivel kommer evenemanget att märkas stort hos hotellen och restaurangerna. Och maj är dessutom redan en intensiv månad för besöksnäringen, säger Jesper Ackinger.

Scen i Kungsträdgården

Eurovision Song Contest väntas göra avtryck i hela Stockholm. Husfasader och gator kommer att kläs i evenemangets färger och Kungsträdgården ska bli en stor festplats för allmänheten. Här, i Eurovision Village, kommer det att vara artistuppträdanden på två scener från 2 maj fram till finalen 14 maj. 

Enligt Johan Bernhagen, exekutiv producent, SVT, kommer den påkostade finalen i Globen att ses av tittare i hela Europa, Australien och Kina. Och det innebär en enorm pr-skjuts för Stockholm i hela världen. Den stora marknadsföringseffekten ser Jesper Ackinger som en möjlighet att sätta Stockholm på kartan.

– Det kommer att generera en spridningseffekt för Stockholm som vi inte skulle kunna få annars. Det här är en unik möjlighet att komma rakt in i människors vardagsrum och göra dem intresserade av vår huvudstad.

Bra image för staden

Han beskriver effekten som en trestegsraket.

– Förutom den positiva effekt som festivalens alla besökare har för besöksnäringen samt värdet av de miljontals tittarna så finns ett långsiktigt värde. Det här kommer att bli startskottet på ett imageskapande som visar Stockholm som en världsstad inom evenemang. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...