Annons

Fotbollsfans gav Stockholm klirr i kassan

zoom Visit Stockholm kunde räkna in en turistekonomisk omsättning på 290 miljoner kronor till följd av Europa League-finalen i Stockholm
Visit Stockholm kunde räkna in en turistekonomisk omsättning på 290 miljoner kronor till följd av Europa League-finalen i Stockholm
NYHETER. Ny titel, nytt hus? Det börjar bli trångt på hyllorna hemma hos Zlatan Ibrahimovic. Men Europa League-finalen hade fler vinnare. Visit Stockholm kunde samtidigt räkna in en turistekonomisk omsättning på 290 miljoner kronor.
Annons

Domaren Damir Skomina hann knappt ta visselpipan från munnen innan knäskadade Zlatan Ibrahimovic hivade sina kryckor och på ett ben hoppade in på Friends Arenas gräsmatta. Manchester Uniteds 2-0-seger mot Ajax i maj innebar ännu en titel i ordningen för Zlatan, denna gång Europa League.

”Jag måste fylla ut huset, vi måste skaffa fler hus. Den här trofén var tung, så hyllan måste hålla”, sa Zlatan Ibrahimovic till Kanal 9.

Omsättning på 290 miljoner kronor

Han var inte ensam om att jubla den där majkvällen. Visit Stockholm kunde samtidigt räkna in en turistekonomisk omsättning på 290 miljoner kronor, med tanke på att 83 procent av åskådarna på matchen var internationella besökare som i genomsnitt övernattade två och ett halvt dygn i Stockholm.

– Vi ser tydliga positiva effekter både när det gäller synligheten för Stockholm internationellt som i antalet inresande. Dessutom kan det ge andra sidoeffekter som att öka intresset för sport eller kultur hos medborgana i Stockholm. En annan positiv effekt av Europa League var att staden fick en spontanidrottsplan i Husby som ett legacy, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.

100 000 resenärer

Finaldagen den 24 maj blev den hittills största resdagen någonsin på Stockholm Arlanda Airport med över 100 000 resenärer.

– Stora evenemang kräver insatser från många olika delar av staden, arrangören, arenan, myndigheter, kollektivtrafik och flygplats bara för att nämna några. Det var precis det vi såg i maj; från stora insatser för att spärra av lämpliga områden till att kunna hantera flest flygplan någonsin som kommit till Arlanda en enskild dag. Engagemanget från alla som behövs i detta är nyckeln till framgång.

Hur ska ni attrahera fler evenemang av den här kalibern?

– Att visa att vi kan och att vi vill, är vårt starkaste kort för att locka hit fler stora evenemang. Det som talar för att vi lyckas är att vi har arenorna och vi har politiskt stöd för vårt arbete.

Är det till och med rimligt att drömma om en Champions League-final i Stockholm i framtiden?

 – Nej, som jag förstår det är det inte rimligt, avslutar Thomas Andersson.