Annons

Framgång för Visita

zoom
"Så roligt att se hur vårt gemensamma arbete gett resultat", säger Visitas vd Eva Östling.
NYHETER. Idag avgjordes tävlingen Columbi Ägg, där Visita hade chans att vinna pris för bästa annonskampanj. Samma vecka har besöksnäringens branschorganisationen nått 5000 medlemmar. 
Annons

Under hösten har besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation Visita genomfört en uppmärksammad julbordskampanj, som skulle skapa medvetenhet om att medlemsföretagen tar ansvar för såväl medarbetare som gäster. Och för kampanjen var de nominerade att vinna pris.

Den var en av tretton nominerade bidrag i tävlingen Columbi Ägg, som delas ut till reklam riktad till den offentliga marknaden.

Fula fiskar betalar svart

Bidragen har valts ut bland samtliga annonser som varit införda i tidningen Dagens Samhälle. De utvalda har ”på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet”.

Ett av rimmen i Visitas kampanj löd ”Lax och sill hör julbordet till. Men fula fiskar, betalar svart till den som diskar” och förutom att kampanjen fick uppmärksamhet motiverade den medlemmar att sätta upp sina medlemsmärken i dörren.  

Avsändarna bakom de nominerade bidragen ombads lämna in uppgifter om kampanjens mål och resultat och då berättade Visita bland annat hur näringsminister Mikael Damberg twittrat positivt om kampanjen.

5000 medlemmar

I juryn, som leds av Dagens Samhälles publisher Olov Carlsson, sitter bland andra Stockholms Stads stadsdirektör Ingela Lindh. Vinnarens presenterades fredagen den 17 mars på Operaterrassen i Stockholm och det blev HSB bostad  som vann, med motiveringen att deras kampanj gått rakt in i hjärtat.

Samma vecka har Visita passerat 5000 medlemmar. 

Det går bra nu!

– Så roligt att se hur vårt gemensamma arbete gett resultat, säger Visitas vd Eva Östling. 2011 satte jag ett mål att Visita år 2020 skulle ha 5500 medlemsföretag. Ett högt mål då sett till utvecklingen. Idag kan jag konstatera att vi ser ut att nå målet långt tidigare. Fantastiskt!

Åren 2015-2017 har Visitas medlemsantal vuxit med 7,6 %, motsvarande 290 nya medlemmar. Det är den största numerära ökningen bland Visitas systerorganisationer inom Svenskt Näringsliv.

Idag är det dessutom kollektivavtalets dag, ett avtal som är extra aktuellt nu då avtalsrörelsen mellan Visita och HRF pågår. Varför vill Visita att medlemmarna har kollektivavtal?

– Det ger företaget och medarbetarna en trygghet och tydliga spelregler. Det skapar också en tydlighet mot gäster att företaget tar hand om sina medarbetare. Till sist får till effekt att företag kan konkurrera på likvärdiga villkor där kvalitet står i fokus, inte dumpade priser och löner, säger Eva Östling.