Annons

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

zoom Restaurangkedjans unika koncept gjorde Helena Ahldén nyfiken på jobbet.
Restaurangkedjans unika koncept gjorde Helena Ahldén nyfiken på jobbet.
KARRIÄR. Tidigare har hon mest suttit på andra sidan franchise-bordet. Nu är det dags att byta sida. I och med att Helena Ahldén går över som COO på Pinchos får hon prova på livet som franchisegivare. Något hon ser fram emot. 
Annons

Grattis till nya tjänsten, hur känns det?

– Det ska bli hemskt roligt. Pinchos har ett väldigt spännande koncept som utvecklas snabbt. Jag är tacksam över att jag får vara på den här resan.

 

Du börjar först den 1 oktober, vilken kommer att bli din första arbetsuppgift?

– Min första uppgift blir att tillsammans med Pinchos teamet skapa en tydlig plattform för konceptet, nu har Pinchos växt så snabbt så att vi behöver skapa en plattform bland annat för  kommunikation både internt och externt.

 

Du går från att vara driftchef på SSP för region väst till att vara COO, Chief Operating Officer, på Pinchos. Finns det likheter mellan de olika företagen?

– Ja, SSP driver många koncept som franchisetagare, och det innebär att jag har koll på hur ett visst koncept ska se ut för att man ska vara tydlig mot gästerna.

 

Och – vilka skillnader finns?

– Skillnaden blir ju till viss del att jag kommer att kunna koncentrera mig och jobba med ett koncept nu och framför allt att vara franchisegivare. Jag har ju en lång erfarenhet från att vara franchisetagare.

 

Vad har du gjort mer, innan du började på SSP?

– Jag har varit på Espressohouse och jobbat på Langley. Jag har också varit med både och utvecklat, skapa och driva koncept inom besöksnäringen. Närmast före SSP var jag konsult på Milega, det är det enda jag gjort som inte enbart riktar sig mot servicenäringen.

 

Vilken är den största utmaningen för Pinchos?

– Jag börjar ju först den 1 oktober, och har därför inte haft någon vardag på Pinchos än, men jag kan tänka mig att det faktum att företaget utvecklas i så snabb takt kan det finnas risk för att det kan vara svårt att hänga med. Och vi vet ju att alla i branschen kämpar efter att hitta bra medarbetare, något som naturligtvis blir en utmaning.

 

Pinchos har 36 restauranger över hela Sverige, och planerar att etablera ytterligare 16 under 2017. Det är mycket …

– Ja, det är det. Konceptet är så pass attraktivt så att många vill ha in Pinchos i sina fastigheter och många franchisetagare hör av sig. Det är en sits som vi är tacksamma och glada över.

 

Om du ska göra en hisspitch om Pinchos?

– Då berättar jag om sättet att beställa och betala med hjälp med appen som ger en unik och annorlunda kundupplevelse. Det här blir lite av ett familjekoncept, man hjälps åt att beställa och man smakar av varandras mat. Dessutom är det en rolig miljö att äta i och ett otroligt trevligt gäng.

 

Vad var det som lockade över dig från SSP till Pinchos?

– Det är ett så pass spännande och unikt koncept som gör mig väldigt nyfiken. Samtidigt trivs jag alldeles utmärkt på SSP, som också är en fantastisk arbetsplats, men nu var det dags att prova något nytt.

 

Hur är du som yrkesperson?

– Jag älskar att jobba i servicenäringen, drivs av kundkontakten och är resultatinriktad. Öppen och positiv för det mesta och även drivande.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...