Annons

Gondolbana ska ta Skövdes turism till nya höjder

zoom Skövde kommun satsar 75 miljoner kronor i en gondolbana i Billingebacken. Den väntas tredubbla backens kapacitet.
Skövde kommun satsar 75 miljoner kronor i en gondolbana i Billingebacken. Den väntas tredubbla backens kapacitet.
NYHETER. Billingebacken i Skövde investerar i en gondolbana och tanken är att den både ska ta skidåkare till toppen och bli en del av stadens kollektivtrafik. Totalkostnaden för satsningen på berget beräknas till 257 miljoner kronor.
Annons

För att Billingebacken ska bli en angelägenhet för fler än bilburna skövdebor ska det storsatsas i berget och i det omgivande området. Och den stora dragaren väntas bli den nya gondolbanan.

– Vi vill höja attraktiviteten på hela vårt berg och friluftsområdet, det ska bli ett utökat besöksmål. Därför ska vi bygga tio kilometer konstsnöspår, ett Vasaloppscenter samt förlänga vår slalombacke och skapa ytterligare en nedfart. I samband med det måste man ju kunna ta sig upp, och det är här gondolbanan kommer in, säger Ingemar Linusson, fastighetschef i Skövde kommun.

 

Del i större satsning

Gondolbanan beräknas löpa 700 meter upp för berget med start i Skövde centrum. Den kommer att rymma åtta personer eller tre personer med cyklar, alternativt en permobil, som exempel. Tanken är att den både ska kunna ta skidåkare och cyklister till toppen och bli ett allmänt transportmedel för skövdeborna.

– Vi såg framför oss en konventionell sittlift, men vi kom fram till att när åkarna ska fara över den sista branten vid toppen så skulle de sitta trettio meter ovanför ett lodrätt stup och dingla med benen, och det kan ju kännas avskräckande. Vi insåg också att med en gondolbana så kan vi förutom att ta upp idrottsentusiaster även hjälpa vanliga skövdebor till toppen. I dag finns ingen kollektivtrafik upp längs berget, så det är ett tillgänglighetsproblem som vi kommer att lösa.

Gondolen är en del av en större satsning på Billingebacken. I området ska nya längdspår byggas som ska stå färdiga till hösten år 2018. I själva backen ska ytterligare en nedfart skapas och parallellt med det ska gondolliften resas. Framåt sommaren år 2020 väntas den ha premiär. Totalkostnaden för storsatsningen på berget planeras landa på 257 miljoner kronor, varav gondolen står för 75 miljoner.

 

Hur vågar ni investera så mycket?

– För oss skövdebor är Billingen en välbesökt friluftsanläggning. Vårt mål är att göra det både mer angeläget för de som bor i staden och även locka fler besökare från södra och västra Sverige. Så det här handlar om en besöksmålssatsning. 

 

Stärker reseanledning året om

Med gondolbanan, en ny ankarlift, en barnlift samt en ny nedfart väntas backens kapacitet att tredubblas: från 200 personer i timmen till 600 personer. Och det innebär ökade intäkter, hur mycket vill Ingemar Linusson inte spekulera i.

– Vi är övertygade om att intäkterna kommer att öka. Men för att det ska lyckas krävs det att en bra marknadsorganisation tillsätts, då kan det bli en hel del inkomster. Vi ser även stora spinoffeffekter på det här, besökarna vill ju äta och bo i staden, så det spiller över på hela besöksnäringen. 

Ser du några utmaningar?

– Ja, Billingebacken är brant, uppe vid toppen är det ett lodrätt stup trettio meter ner innan det blir slänt. För att skidåkarna ska komma ner säkert måste vi spränga i berget utan att göra för stora naturingrepp. Men vi har gjort ett gediget utredningsarbete, så vi känner oss trygga. Nu väntar vi på att fullmäktige tar beslut i frågan i juni, sedan kör vi.

Mats Olsson, vd på destinationsbolaget Next Skövde, ser stora fördelar med satsningarna på Billingebacken.

– Billingebacken och friluftsområdet är stadens viktigaste turistprodukt i dag. Och det här kommer att göra en bra produkt ännu bättre, det stärker reseanledningen under hela året.