Annons

Här drar Turistbyrån på digital turné i sommar

zoom Besöksnäringen i Oskarshamn har haft en positiv utveckling de senaste åren, från 2012 till 2014 höjdes omsättningen med 132 miljoner kronor – en ökning med 40 procent.
Besöksnäringen i Oskarshamn har haft en positiv utveckling de senaste åren, från 2012 till 2014 höjdes omsättningen med 132 miljoner kronor – en ökning med 40 procent.
NYHETER. Glöm den stereotypa turistbyrån med personal bakom en disk. I Oskarshamn satsar man på att nå ut till besökarna på nytt sätt med hjälp av så kallade ståhjulingar och digitaltavlor.
Annons

Besöksnäringen i Oskarshamn har haft en positiv utveckling de senaste åren, från 2012 till 2014 höjdes omsättningen med 132 miljoner kronor – en ökning med 40 procent. Samtidigt har antalet besökare på turistbyrån successivt minskat. För att nå ut till turisterna där de befinner sig ska personalen i sommar bli mobil.

Fånga upp besökare

 – Tanken är att vi ska finnas där folket är. Med hjälp av våra nya ståhjulingar kan vi fånga upp besökare nere i hamnen och på olika evenemang, säger Marika Karlstad, turistinformatör vid Attraktiva Oskarshamn ab.

I sommar kommer två säsongsarbetare på ståhjulingar, ett slags självbalanserande elmotordrivet fordon, att besöka hamnen, musikfestivaler och campingar. På så sätt hoppas Marika Karlstad att de kan vidga vyerna hos besökarna.

– Vi har två havsnära campingar och där finns många långliggare som bara rör sig i närområdet. Genom att nå ut till dem kan vi hjälpa dem att upptäcka hela Oskarshamn. Ståhjulingarna kan åka hela tre mil innan de behöver laddas, så vi har ett brett uppfångningsområde, säger hon.

Utbilda servicepersonalen

Utöver detta kommer turistbyrån även att placera ut digitala skärmar på ett antal platser där besökare ska kunna söka information på olika språk. Skärmarna ska testköras i sommar på Hotell ett, Havslätts camping, Oskarshamns gästhamn och butiken Nära Dej i Kristdala. 

– Poängen är att turisterna snabbt ska kunna få svar på sina frågor. Och för att det ska flyta smidigt kommer vi att utbilda servicepersonalen på respektive ställe, säger Marika Karlstad.

Enligt henne är intresset för skärmarna stort hos turistföretagen.

– Vi vill att så många som möjligt ska bli ambassadörer för Oskarshamn. Och när det gäller våra skärmar så har ett flertal anmält sig för att vara med och utveckla värdskapet och sprida information till besökarna. Det här är något som alla vinner på.

Totalt rör det sig om en investering på cirka 35 000 till 45 000 kronor.

Vilket är ert nästa steg?

– Vi är väldigt teknisk intresserade och gillar att haka på trender. Nu har vi pratat om virtual reality, så att potentiella besökare kan få en försmak av Blå Jungfrun från soffan hemma. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...