Annons

”Hemliga lådan” som ska sälja Sverige utomlands

zoom Med knäckebröd, pepparkakor, polkagrisar och skönhetsprodukter – i en låda – så ska turister få upp ögonen för Sverige som destination.
Med knäckebröd, pepparkakor, polkagrisar och skönhetsprodukter – i en låda – så ska turister få upp ögonen för Sverige som destination.
NYHETER. En ny låda med hemligt innehåll ska väcka nyfikenhet kring Sverige som destination. Målgruppen är kvinnor i grannländerna och de ska nås via bloggare.
Annons

Sedan 2013 marknadsför Visit Sweden svenska livsmedel och destinationer i konceptet Try Swedish. I december i år lanserar Testagram, med Visit Sweden som en av deras samarbetspartners, tjänsten Testagram from Sweden – på delvis samma tema men med en tydlig skillnad.

– Visit Sweden har gjort ett fantastiskt arbete genom att jobba med exempelvis mässor. Det vi satsar på nu är att göra det mer tillgängligt för en bred massa att uppleva Sverige, genom smak, musik och inspiration i en låda, säger Mari-Linn Stenlund, grundare av Testagram. 

Knäckebröd och pepparkakor

I premiärboxarna kommer det bland annat finnas knäckebröd, pepparkakor, polkagrisar, skönhetsprodukter och Visit Swedens katalog Sweden Magazine. Idén till lådorna fick Mari-Linn Stenlund i somras.

– Mitt företag har en prenumerationstjänst för att lansera olika typer av produkter i Sverige. Under arbetet har jag sett ett ökat intresse även utomlands, folk är nyfikna på Sverige. Ur det föddes idén och tanken är att man ska få en svensk upplevelse genom att provsmaka knäckebröd samtidigt som man lyssnar på exempelvis Kalle Moraeus.

Målgruppen är storstadskvinnor i Danmark, Finland, Tyskland och England. Och för att nå ut till dem har man identifierat inflytelserika bloggare i respektive land.

– Tillsammans med Visit Sweden har vi letat upp lämpliga bloggare. Just nu håller vi på att skicka ut boxar till utvalda personer som får testa. Tanken är att de i sin tur ska sprida budskapet i sina kanaler.

Mari-Linn Stenlund berättar att syftet med boxtjänsten är att målgruppen ska hitta nya svenska produkter och kunna köpa dem över nätet. Tanken är också att de ska få upp ögonen för Sverige som destination.

Hur ska det här locka turister till Sverige?

– Genom att en nyfikenhet väcks via smakerna, musiken och materialet från Visit Sweden. Men vi har inte satt upp som mål att locka ett visst antal turister.

Hur ska ni ta boxtjänsten vidare?

– Nästa steg är att lansera tjänsten i fler länder i Europa, i Italien till exempel. På sikt vill vi även ta det här till USA. Men i dag är fraktkostnaderna för höga, så vi fokuserar på närområdet.  

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...