Annons

Holiday Club görs om för 20 miljoner

zoom Så ska nya vd:n Pernilla Gravenfors bygga upp ett modernt Holiday Club.
Så ska nya vd:n Pernilla Gravenfors bygga upp ett modernt Holiday Club.
NYHETER. Holiday Club i Åre storsatsar för att nå en ny målgrupp – friluftsintresserade familjer. Nytillträdda vd:n Pernilla Gravenfors har högt uppsatta mål: ”Inom några år vill vi upp på 160 miljoner kronor i omsättning”.
Annons

Nu ska hotellföretaget Holiday Clubs stora anläggning vid Åre strand få en rejäl ansiktslyftning. För att vända hotellets negativa resultatutveckling ska 20 miljoner kronor investeras och tanken är att verksamheten ska gå från bad- och spahotell till ett aktivitetshotell för familjer.

– Hotellet har tappat i volym och min roll är att vända utvecklingen. Vi ska tillbaka till de volymer hotellet tidigare haft och öka dem. Mitt långsiktiga uppdrag är att skapa ett nytt koncept för verksamheten, säger nya vd:n Pernilla Gravenfors.

Vill locka aktiva barnfamiljer

Pernilla Gravenfors började i april och kommer närmast från en vd-post på Copperhill Mountain Lodge.

– Det som lockade mig att byta var att få vara med och ta fram en ny riktning för hotellet och testa mina gränser, man får inte så många chanser till det under en karriär. Men det var inte helt utan vemod jag lämnade Copperhill, jag var där i sex år.

Grunden i det nya konceptet är att skapa en anläggning där barnfamiljer kan utföra aktiviteter tillsammans. Det handlar om vandring, skidåkning, paddling och cykling.

– Familjer med barn upp till tretton år är vår huvudmålgrupp och vi vill inspirera föräldrarna att göra saker tillsammans med sina barn. Det finns mycket forskning kring barn och rörelse och tanken är att skapa en plattform som gör träning lustfyllt. Ett exempel är att vi assisterar när de är ute på vandring, halvvägs kan vi ta en genväg tillbaka med barnen så att alla får en bra upplevelse, säger Pernilla Gravenfors.

Öppnar ny hälso-krog

Målet är också att locka företag till aktiva konferenser där medarbetarnas hälsa står i centrum. Holiday Clubs plan är nu att rekrytera medarbetare med kunskap om fjällvärlden.

– Personen som serverar dig frukost ska också kunna bli din guide ut på fjället på eftermiddagen och visa sina smultronställen. För ett tag sedan hade jag en anställningsintervju med en tjej som tävlar i friåkning i skidor. Vi är 45 anställda året runt och 120 under högsäsong, så många behöver rekryteras.

Totalt satsas 20 miljoner kronor under det kommande året. Och förutom till medarbetare och aktiviteter investeras i en ombyggnad av anläggningen.

– Vi bygger en helt ny restaurang med en stark hälsoprofil och ett nytt gym på 600 kvadratmeter med utsikt över fjällvärlden. Största delen av investeringen läggs på entrén, den ska bli en hubb för olika aktiviteter. Vi kommer att ta hjälp av lokala experter inom forsränning och isklättring som vi informerar gästerna om. Det kommer att gynna företag i byn, säger Pernilla Gravenfors.

Vad tror du att satsningen kommer att generera i pengar?

– Inom några år vill vi upp på 160 miljoner kronor i omsättning. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...