Annons

Hon ska sätta Lappland på kartan

zoom
"Det är lätt att bli hemmablind inför den natur vi har här", säger Johanna Ögren.
KARRIÄR. Johanna Ögren är känd för att få saker att hända. Hon har drivit egen konsultbyrå i Stockholm, jobbat som digital kommunikationsansvarig för Icehotel och skrivit en rad böcker. Nu har hon landat som marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.
Annons

Grattis, hur känns det?

– Tack. Det känns bra. Jag har faktiskt varit på Swedish Lapland Visitors Board sedan september 2015, då jag började på en tjänst med fokus på digital kommunikation, så jag är inte helt ny här.

Varför hoppade du på tjänsten som marknadsansvarig på Swedish Lapland?

– Det kändes som ett helt naturligt steg, jag har jobbat med marknadsföring under större delen av mitt liv och ville fortsätta med detta, men i ett större perspektiv. Därför blev jag så glad när jag fick frågan!

Vilka är de största utmaningarna Lappland har som destination?

– Sverige är ett litet land i världen, och vi vill ju att folk ska känna till oss. Här uppe har vi en fördel av det arktiska klimatet och snön, vilket känns exotiskt. Men, Swedish Lappland är en stor destination att åka till, och många bokar hemma på egen hand. Då är det viktigt att man är tydlig så att det inte blir några missförstånd. Vi vill få folk att hitta hit och känna sig trygga i resan – där ser jag webben som ett mycket bra verktyg.

Du är född i Vittangi? Berätta om din bakgrund.

– Ja, jag kommer från Vittangi, en by i Tornedalen. Jag flyttade till Stockholm där jag jobbade 17 år med affärsutveckling. Någon gång i mitten av 2000-talet insåg jag vilken potential webben har, och började fokusera på digital kommunikation. Jag startade eget med det i fokus och jobbade som konsult.

– När barnen kom köpte min man och jag hus i Vittangi och flyttade ”hem” igen. Jag började som digital marknadsansvarig på Icehotel och fick sedan en liknande tjänst på Swedish Lapland.

Vilka erfarenheter tar du med dig från dina tidigare jobb?

– Min kunskap om hur vi kommunicerar och beter oss på nätet. Marknadsföring handlar så mycket om psykologi och beteenden.

Vad kommer du att tillföra på din nya tjänst?

– Just den kunskapen som jag tar med mig. Men – det vill jag poängtera, det vi gör på Swedish Lapland är resultatet av ett lagarbete. Jag har ett stort team bakom mig.

Hur vill du jobba framöver?

– Jag vill jobba väldigt inkluderande. Vi på Swedish Lapland ska vara ett bollplank och stå för strategisk input samt omvärldsbevakningen, men vi vill jobba tillsammans med destinationerna och vill att de ska ta ett stort ansvar.

Vilken blir din första arbetsuppgift?

– Det första jag är delaktig i, är en stor digital  kampanj som vi gör tillsammans med Visit Sweden som riktar sig främst mot Tyskland, Storbritannien och USA.

På vilket sätt tror du flygskatten kommer att påverka Lappland som besöksmål?

– Den kommer tyvärr att påverka. Det blir en stor utmaning för oss. Det är redan dyrt att resa hit. Idag är det till exempel billigare för många att ta sig till finska Lappland så att priserna höjs ytterligare är ett hårt slag för våra entreprenörer.

Det märks på dig att du älskar dina trakter. Har du några ”magic moments” som du vill dela med dig av?

– Det är lätt att bli hemmablind inför den natur vi har här. Därför är det alltid bra när våra stockholmsvänner kommer hit på besök och påminner oss om det storartade med till exempel norrsken eller den fantastiska miljön vi kan vandra i. Det är otroligt vackert att vandra i Kirunafjällen. Jag gjorde det för första gången förra året, då är det lätt att känna sig ödmjuk. Att stå och blicka upp på Nallo, vårt Matterhorn, det är obeskrivligt.

Vad tror du om framtidens turism i Lappland?

– Naturturismen och hållbarheten blir en allt viktigare fråga för resenären. Det passar oss bra, för vi erbjuder det redan idag, och brinner starkt för hållbar turism i vår region.

Din arbetsuppgift är att få andra att resa till Lappland, men vart reser du själv?

– Jag vill gärna upptäcka saker på hemmaplan. Ska jag resa utomlands, då är New York mitt favoritställe, vilket passar bra, med tanke på att vi just nu planerar en långresa dit. Jag ska nämligen inleda min karriär med att vara föräldraledig för första gången någonsin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...