Annons

Magnus Nilsson: ”Jag har lärt mig var fallgroparna finns”

zoom Dubbelt upp i Norrköping för Magnus Nilsson.
Dubbelt upp i Norrköping för Magnus Nilsson.
KARRIÄR. Magnus Nilsson gick från rollen som ordförande för Svensk Turism och vd på Gustavsvik Resorts till vd för Louis de Geer konsert och kongress i Norrköping. Nu axlar han även rollen som vd för Upplev Norrköping.
Annons

Grattis! Hur känns det?

– Jättebra, spännande och det känns bra att vara tillbaka hemma.

Känns det så?

– Ja, vi känner ju inom familjen att vi har kommit hem. Norrköping är en väldigt kul stad som även ligger bra till geografiskt och infrastrukturmässigt. Och så har Norrköping ett bra fotbollslag.

Vad har du för favoritställen i Norrköping?

– Många! Till exempel trivs jag på Östgötaporten, fotbollsarenan. Men jag är ju född och uppvuxen i Linköping så hade jag sagt på 1970-talet hade mina kompisar garvat åt mig.

Vad behöver Norrköping?

– Målet är att bli landets fjärde största evenemangsstad, men det är många som slåss om den platsen. Nu när jag även tar vd-rollen för Upplev Norrköping kan vi få en samordning och jobba mot gemensamma mål. Precis som med den nationella strategin arbetar vi enat för Norrköping.

Vad är största utmaningen med dubbla vd-roller?

– Det stora är att få den gemensamma strategin och målbilden klar för oss. Och jag har respekt för uppgiften att vara chef för två bolag och att organisera det. Men mest är det spännande!

Vad har tiden på Svensk Turism gett dig?

– Oerhört mycket, inte minst en bra utbildning i var besöksnäringen står och jag har träffat människor inom alla nischer. Så en gedigen utbildning och ett gigantiskt nätverk. Och dessutom har det varit en fantastiskt kul tid.

Hur påverkar den erfarenheten hur du tar dig an arbetet i Norrköping?

– Förutom att jag personligen har plattformen så har jag varit nära involverad i arbetet med strategin 2020. Jag vet hur trenderna ser ut framåt och har lärt mig var fallgroparna finns.

Vilka är de?

– Att man måste ha en gemensam syn och skapa reseanledningar och lönsamhet. Norrköping ligger väl framme vad gäller evenemang och har stora attraktioner i sin närhet, inte minst Kolmården.

Vad tar du med dig från tiden på Gustavsvik?

– Liknande erfarenheter, att det gäller att ha en gemensam målbild och strategi i botten och skaffa finansiella muskler att orka genomföra planerna. Och värdet av reseanledningar. Har inte en ort det är det svårt att vara med i besöksnäringen. Det räcker inte med att det är vackert.

Vill du stanna länge på din nya post?

– Ja, jag börjar ju bli gammal så jag hoppas det! Om ägare och styrelse vill att jag är kvar stannar jag så länge jag kan. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...