Annons

Max går mest plus bland restauranger i Sverige

zoom
"Vi har någonstans upp mot 20 nya restauranger planerade för nästa år och det är ett rekordantal", säger vd Richard Bergfors.
NYHETER. Stora hamburgerkedjor gör mest vinst av landets alla restauranger. Det visar en sammanställning gjord av nyhetsbyrån Siren.  I toppen hittar vi Max Hamburgerrestauranger.
Annons

Med 212 miljoner kronor i vinst under 2015 överglänser Max de båda snabbmatsgiganterna McDonalds och Burger King, listans tvåa respektive trea.

– Det är på något sätt ett kvitto på att vi gör rätt saker och har gjort det under en lång tid. Vi har hållit på i nästan 50 år, inte jag och min bror men våra föräldrar som startade Max, säger ichard Bergfors, Max vd.

Vad är ert framgångsrecept?

– Den enkla förklaringen är att vi har så pass många gäster. Antalet besökare vi har är i världsklass i vår bransch skulle jag säga. Vi nyttjar våra investeringar väl och bygger våra egna restauranger. Det gäller att ha ett högt kapacitetsutnyttjande, då blir det bra resultat och tillväxt.

Väljer bort franchise

Richard Bergfors berättar vidare hur Max profilerat sig med svenska råvaror och mycket vegetariskt på menyn. En annan förklaring till framgången är att de själva äger alla sina restauranger, medan de flesta av konkurrenternas enheter i Sverige är franchiseägda.

– Vi äger och driver alla våra svenska restauranger, förutom de tre på Arlanda, Landvetter och Liseberg. Det är både positivt och negativt. Vi behöver göra alla våra investeringar själva men vi kan också behålla alla vinster.

När började det gå så här bra för Max?

– Vi har hållit på i nästan 50 år och aldrig gjort förlust. Det har gått bra från dag ett, om än aldrig tidigare så här bra i absoluta tal. Vi har alltid kämpat för att skapa goda burgare. Sen har det varit en burgarboom i hela världen senaste tiden och fokus på kvalitet. Det är precis så vi har arbetat i nästan 50 år, så vi ligger rätt i tiden. Och det som hänt under modern tid är egentligen att vi lyckats växa och har byggt många nya restauranger. Det gör oss ännu starkare. Vi kan satsa mer på marknadsföring, slå ut overheadkostnader, göra inköp bättre och blir effektivare.

Hur använder ni vinsten?

– Vi återinvesterar det absolut mesta i verksamheten för att fortsätta att växa, både i Sverige och utomlands. Vi har närmare 20 nya restauranger planerade för nästa år och det är ett rekordantal. Bara det är 300-400 miljoner som vi ska investera. Det behövs kapital för att fortsätta växa.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...