Annons

Ny hamburgarkedja utmanar snabbmatens jättar

zoom Ny uppstickarkedja inom hamburgarsegmentet vill plocka marknadsandelar i Sverige.
Ny uppstickarkedja inom hamburgarsegmentet vill plocka marknadsandelar i Sverige.
NYHETER. Den amerikanska hamburgarkedjan Caliburger har nu kommit till Sverige. Första restaurangen är i full gång i Stockholmsförorten Täby. Men företaget vill nu ta upp konkurrensen med snabbmatskedjorna – inom ett par år ska kedjan växa till trettio restauranger runt om i landet.
Annons

När man trodde att det svenska hamburgarbegäret var mättat så kliver ytterligare en aktör in på marknaden. Caliburger har sitt ursprung i Kalifornien och kedjan grundades av två före detta anställda på In-N-Out Burger. Företaget startades 2011 och fem år senare finns det på tre kontinenter med över 30 restauranger. Nu har kedjan etablerat sig i Sverige med en första restaurang i Täby Centrum.

Burgare som i Kalifornien

– Vi svenskar gillar det amerikanska och i USA är Caliburger ett givet alternativ. Efter att jag själv varit där och provsmakat flera gånger ville jag ta med konceptet till Sverige. Och sedan öppnade vi första restaurangen i Täby i slutet av 2015, säger entreprenören och franchisetagaren Charlie Younan som står bakom den svenska satsningen.

Det som utmärker Caliburger är enligt Charlie Younan att de tillverkar hamburgare på samma sätt som i Kalifornien.

– Vi lagar allt från grunden, exempelvis mals köttet i restaurangen varje dag. Köttet är själva grunden för att hamburgarna ska få Kalifornienstil. Vi använder en blandning som består av åttio procent högrev och tjugo procent bringa.

Vilka är era konkurrenter?

– Våra största konkurrenter är de stora kedjorna, Max, McDonald’s och Burger King. Men våra burgare kan mäta sig med vilka finburgare som helst. Nu är planen att starta fler enheter, inom fem, tio år kommer vi att ha upp till trettio restauranger i Sverige. 

Hur ska ni kunna mäta er med snabbmatsjättarna, vad har ni för er strategi?

– Vår stora styrka är att vi har bättre burgare, anser jag. Vi kommer inte att tveka över att öppna i närheten av de stora kedjorna, det kommer att gynna oss, säger Charlie Younan.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...