Annons

Nytt stjärnskott ska hitta dagens talanger i hotellbranschen

zoom Sofia Fridell Wigström har fått en nyinrättad tjänst hos Scandic.
Sofia Fridell Wigström har fått en nyinrättad tjänst hos Scandic.
KARRIÄR. Hotelljätten Scandic inrättar ny tjänst, en slags talangscout vars uppgift är att rekrytera och vårda befintlig personal. För Sofia Fridell Wigström känns det som att hon har fått ett riktigt superjobb.
Annons

Hur fick du jobbet?

– Det roliga är att jag själv har jobbat med headhunting och sagt att det är så man får jobben – men det här har jag sökt via en vanlig annons på LinkedIn, med ett traditionellt ansökningsbrev. Och genom mitt nätverk hade jag kontakter på Scandic som kan ha hjälpt.  

Vad i annonsen lockade?

– Det framgick att Scandic förstår att det är människorna som driver affären. De tog upp precis rätt saker. Det faktum att det krävdes lång erfarenhet och att jag rapporterar direkt till HR-direktören, visade också att rollen värderas. Och dessutom är jag nyfiken på branschen! Jag har haft en längtan till hotell och restaurang sedan länge.   

Vad har du för roller bakom dig?

– Jag är nationalekonom och började inom bank och finans på SEB och Carnegie. När jag insåg att det är människorna kopplat till affären som jag tycker är roligt och viktigt gjorde jag en vändning och började arbeta med strategisk HR, på Nova 100/Nova Pro och senare Agentum. Mitt senaste jobb var att öppna nordiskt kontor för det amerikanska företaget Denison Consulting. Jag gjorde allt och det var spännande, men en utmaning att arbeta med kulturfrågan, som tyvärr många affärsledningar ännu inte förstått vikten av. Det har man dock på Scandic så det känns extra kul att just här få arbeta med Employer branding och talent och själv tillhöra en riktigt stor organisation.    

När har du trivts som bäst på jobbet?

– När jag får jobba engagerat med och genom människor, när man kan utmana och göra skillnad tillsammans – och därmed se skillnad på sista raden. Jag triggas av kopplingen mellan människor och affär.  

Du ska ”vidareutveckla Scandics arbete med att attrahera, rekrytera och utveckla medarbetare”. Hur tänker du gå tillväga/vad blir första steget?

– Det är superviktigt att lära känna medarbetare och organisationen och få en känsla för upplevelsen som vi erbjuder våra gäster. Jag ska inte bara hålla mig på Support Office, som vi kallar huvudkontoret, utan vara ute på hotellen. På olika platser i olika länder, inte bara i storstäder. Men jag känner mig också ödmjuk inför att Scandic redan gjort mycket bra. Så jag vill förstå vad som är implementerat och vad vi kan utveckla vidare.  

Vad tror du att det skulle kunna vara?

– Det är i möten från första kontakten, inte bara i rekrytering utan alltid – våra gäster kan ju vara tänkbara medarbetare  – till hur de som redan arbetar här talar om Scandic när de träffar sina vänner. De är ju våra ambassadörer. I rekryteringen handlar det inte bara om process utan vilka vi vill rekrytera och sedan hur vi får dem att vilja stanna. Vi har Scandic Business School idag, som är vårt verktyg för att skapa en lärande organisation där vi utvecklar ledare såväl som medarbetare. Jag vill verka för att det ska vara tydligt hur man kan sträva mot nästa steg.   

Varför är det här något som Scandic lägger vikt vid? 

– På Scandic finns en övertygelse om att affärerna går som allra bäst när medarbetarna trivs och får möjlighet att utveckla sin fulla potential. Det ger mig rätt förutsättning att fortsätta arbetet med att bygga Scandics starka arbetsgivarvarumärke, då i linje med våra värderingar be caring, be you, be a pro, be bold.    

Hur omfattar man 14 000 anställda på över 200 hotell i sju länder, som Scandic har?

– Ja, det är stort – men tydligt. Hotellen är alla uppbyggda på ungefär samma sätt så på så vis är det lättöverskådligt.  

Vad ser du som den största utmaningen?

– Lite det som vi var inne på, att det ju redan görs mycket bra. Det är en mogen organisation. Därför vill jag plocka upp allt som redan görs bra från de olika länderna och tillsammans med alla länder fortsätta underhålla och utveckla.

Vad ser du fram emot mest?

– På Scandic arbetar vi med social hållbarhet så som mångfald och inkludering. Här arbetar 120 olika nationaliteter i olika befattningar, ungefär 50/50 kvinnor och män. En fantastisk förutsättning för att på riktigt attrahera, rekrytera och utveckla människor och på så vis skapa ett hotellföretag i världsklass!  

Ser du tecken på att man stannar längre på en arbetsplats idag?

– Jag tror att det har blivit viktigare att kulturen överensstämmer med medarbetarnas egna värderingar. Det kan vara avgörande för att man vill stanna längre. Liksom att det finns ledare som ger var och en möjlighet att utvecklas.

Vilka egenskaper har du haft mest nytta av i din karriär?

– Att jag är positiv och social, en idéspruta som får saker att hända. Styrkor som är bra för att inspirera och övertyga hela gruppen att genomföra utmanande uppdrag tillsammans.  

Vilka råd kan du ge till arbetsgivare som vill bli bättre på att rekrytera och ta hand om sin personal?

– Att kontinuerligt bygga sitt arbetsgivarvarumärke. Det är inte något man gör genom ett projekt. Det man gör ska vara genuint och på riktigt. Alla ska veta hur man ska agera i olika situationer: Hur ska jag bemöta gästen? Hur kan jag tänka om min egen utveckling? Om målet är tydligt är det lätt att arbeta mot det. Sedan kan man marknadsföra och positionera sig som den bästa tänkbara arbetsgivaren, både för nuvarande personal och för de man vill rekrytera. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...