Annons

Restauranger uppmuntras till att berätta om ursprung

zoom Visitas nya policy underlättar för restauranger att informera om ursprung.
Visitas nya policy underlättar för restauranger att informera om ursprung.
NYHETER. Varifrån kommer köttbiten på restaurangtallriken? Nu ska det bli lättare för krögare att informera gästerna om ursprunget för kött, fisk och skaldjur. Det efter att Visita har tagit fram en policy för ursprungsinformation på restaurang.
Annons

Frågan om ursprungsmärkning på restaurang har varit aktuell på senare tid. Det har talats om att lagstifta kring det – något som Visita motsätter sig. Nu har de istället tagit fram en policy som man tror att krögarna kommer att efterfölja.

Informationen om ursprung är frivillig men Visita kommer att aktivt uppmuntra sina medlemmar om att följa policyn. Den i sig är av samma typ som policyn om allergimärkning som kom förra året. På så sätt blir det enklare för restaurangägarna att applicera.

– Vi vet att många gäster vill veta varifrån maten kommer, men de känner sig inte bekväma med att fråga. Då får vi bjuda in till frågan genom att uppmana dem, säger Sara Sundquist, livsmedelsstrateg på Visita. 

Frivlligt system flexiblare än lag

Ursprungsmärkningen har varit en hetpotatis i debattsammanhang. I december förra året skrev konsumentminister Per Bolund (MP) och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) att de ville se en ursprungsmärkning för kött på restaurang och storkök: ”Konsumenten ska ha samma möjlighet att välja som restauranggäst som när man handlar i butik.”

Regeringen har också tidigare gett signaler om att en lagstiftning kan bli aktuell om inte branschen själv genomför en frivillig modell för ursprungsinformation på restaurang. Men att lagstifta skulle ge restaurangföretagaren extra pappersarbete samtidigt som mycket begränsad information ges till konsumenten, menar Visita.

– En lagstiftning skulle bli oflexibel och begränsad, och skapa mycket kontroll för lite information. Ett frivilligt system kan göras flexiblare och bredare, säger Sara Sundquist.

”Positiv signal” från branschen

Hon säger att den generelle restauranggästen redan har ett intresse för ursprung – och gärna ställer frågan. Att utbyta den typen av information emellan servispersonal och gäst muntligt ger större effekt.

– Det finns alltid ett mervärde i att prata om maten, säger Sara Sundquist.

Visita hoppas nu att policyn efterlevs framgångsrikt så att en lagstiftning kan undvikas. Sara Sundquist har goda förhoppningar:

– Våra restaurangföretagare brukar vara lyhörda i sådana här frågor, säger hon.

Konsumentminister Per Bolund (MP) välkomnade under fredagen förslaget.

– Det är en positiv signal från branschen att de själva föreslår en frivillig ursprungsmärkning, konsumenter i dag vill ha lättillgänglig information om vad de äter, säger han.

[LÄS MER: ”Så tycker krögarna om köttmärkning”]

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...