Annons

Så bra gick de här campingarna under midsommarhelgen

NYHETER. Med midsommarhelgen inleddes campingsäsongen på allvar och anläggningar runt om i landet tog emot en storpublik. På Kronocamping Böda Sand gällde det att ställa om snabbt: ”Vi gick från 30 procent beläggning till 70 procent på fyra timmar”, säger vd Anna Barkevall.
Annons

Under midsommar strömmade gäster till landets campingar. På Öland tog Kronocamping Böda Sand emot tusentals gäster, bara på några få timmar.

 

– Stugorna blev fullbokade och campingplatserna var fyllda till sjuttio procent. Vi hade runt 4000 boende på anläggningen, vilket är lika mycket som förra året. Men eftersom det var så bra väder på själva midsommarafton så hade vi fler dagsbesökare och betydligt fler som klädde och dansade kring stången, säger Anna Barkevall, vd för campingen.

 

Rustade för dubbla kapaciteten

För att allt skulle flyta hade man anordnat utbildning för de 180 anställda och repeterat liveshower och barnaktiviteter. Och det gav resultat.

 

– Alla har fått utbildning inom service och bemötande och de kände sig trygga. Det var också mycket pepp av receptionspersonalen på torsdagsförmiddagen och de skötte sig alldeles strålande, från klockan 14 till 18 på kvällen så var alla fem kassor öppna och vi gick från 30 procent beläggning till 70 procent.

 

Anna Barkevall berättar att man rustade sig för köer genom att dubbla kapaciteten överallt. Man gjorde även matmässiga satsningar för att alla skulle vara på gott humör.

 

– Inför firandet bakade vi 5000 bullar och i år gick varenda en åt. Vi sålde också 800 liter jordgubbar på bara en timme.  

 

Hur var själva midsommarafton?

 

– På en skala från ett till tio så var det en tia eftersom vädret var perfekt, det sprack upp klockan 11 och var soligt fram till halv tio på kvällen, då det började regna lätt. Det brukar vara lite bus på stranden men det dämpades av regnet, säger Anna Barkevall.

 

Lars Isaksson är vd för SCR och han ser positivt på campingsommaren 2017.

 

– Sommaren ser bra ut och våra företag har en väldigt god känsla inför säsongen. Vi gör en årlig bokningsundersökning och 92 procent ser ett ökat eller oförändrat bokningsläge jämfört med rekordåret 2016.