Annons

Så gick Scandics rekryteringsevent

zoom
NYHETER. Så många kom, så många ansökningar trillade in och här är lärdomen som hotellkedjan drar.
Annons

Under gårdagen intervjuades totalt 830 personer på rekryteringseventet som hölls inne på konserthuset i centrala Stockholm. Det var framförallt tidigt på morgonen, under lunch och sent på kvällen som jobbsökarna trillade in.

– Det var väldigt uppskattat rekryteringsevent som vi hade igår, säger Lars Sandberg, hotellchef på Haymarket.

Totalt har Scandic nu fått in 1600 ansökningar och det kommer att bli huggsexa om jobben eftersom knappt en tiondel av de som sökte får ett av de 140 jobben som ska tillsättas innan hotellet öppnar den 10 maj. Till Haymarket har förstås även en del intern personal från hotellkedjan sökt sig.

Vad gör ni med övriga ansökningar som ni har fått in? 

– Vi sparar inte alla, det göt vi inte men kanske 50 procent av de som vi fått in är intressanta kandidater och de försöker vi slussa vidare till något av våra andra hotell. Inte minst kockarna kommer tas om hand. Vi fick in förvånansvärt många sökande till kocktjänsterna trots att de inte brukar söka jobb på det här sättet.  

Besöksliv var på plats under rekryteringseventet igår och kunde se att de sökande var en blandad publik: unga, äldre, och människor med internationell bakgrund. Precis så som Lars Sandberg ville ha det och efterfrågade. Den största kategorin som flest sökte sig till under gårdagen var housekeeping, men även receptionist och konferensvärdinnor stack ut som eftertraktade tjänster.

– Möjligen var det något fler kvinnor än män som kom igår. Men den yngste som sökte var 17 år och den äldste kandidaten är 68 år, säger Lars Sandberg. 

Har man chans att få jobb hos er som 68-åring? 

– Det är väldigt individuellt. Jobb inom vår bransch kan stundtals vara ganska hårt med sena kvällar. Det beror på vilken livssituation man har eftersom arbetstider som finns naturligt lämpar sig inte alltid för småbarnsföräldrar till exempel.

 

Bra för varumärket 

Inom företagsvärlden talar man ibland om employer branding, att man marknadsför sitt företag genom personalpolitik och rekrytering. Hur påverkar ett ambitiöst rekryteringsevent varumärket?

– För oss är det ett bra tillfälle att visa upp företaget eftersom vi får chans att kommunicera våra värderingar, som att vi jobbar med mångfald, alla är välkomna, bara man har rätt attityd. Dessutom lyfter vi fram hela branschen, besöksnäringen är en framtidsbransch. Det är många som inte jobbat i vår bransch som söker sig till den.

Vad har ni lärt er efter gårdagens event? 

– Det är speciellt när det kommer många från andra länder. Vi ser att många har svårt att göra ansökningar på nätet, det är synd att det är så eftersom man själv måste kolla ihop sin speeddating med sin digitala ansökan annars blir det ohanterligt för oss.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...