Annons

Så har deras omsättning skjutit i höjden

zoom Siffersuccé. Från 40 miljoner till 118 miljoner på fem år.
Siffersuccé. Från 40 miljoner till 118 miljoner på fem år.
NYHETER. Flera aktörer inom hotell och spa vittnar om rekordår. Hos Falkenberg Strandbad har man nästan tredubblat omsättningen på fem år. Stora investeringar i både fastigheten och i medarbetarna är deras nycklar till framgång.
Annons

Falkenberg Strandbad visar upp ett toppresultat för 2015. Sedan ESS Group tog över hotellet 2011 har omsättningen nästan tredubblats.

– De tidigare ägarna var nog glada när de sålde till oss, de drev ett mer renodlat konferenshotell och de hade tuffa tider. Nu har vi vänt utvecklingen och gått från dryga 40 miljoner 2010 till 118 miljoner i år, säger Anders Nilsson, vd på Falkenberg Strandbad.

Investering om 60 miljoner

Tillväxten har ökat i fem år och att 2015 blev det bästa året någonsin är ingen slump, enligt Anders Nilsson. Man har investerat mycket i både fastigheten och i medarbetarna.

– Vi har skapat ett helt nytt spa och ett kök där vi nu har matlagningskurser. Dessutom har alla konferenslokaler byggts om i en sorts kolonialstil som Hemingway skulle känna sig hemma i. Sista december blev vi klara med renoveringen av samtliga 136 rum. Allt som allt handlar det om en investering på minst 60 miljoner kronor.

I dag arbetar motsvarande 105 heltidstjänster på hotellet och man börjar etablera sig som en av de största arbetsgivarna i Falkenberg. Och det är inte konstigt att man behöver rekrytera, antalet gäster har mer än fördubblats sedan 2012.

– Under 2015 nådde vi en beläggning på 83 procent på årsbasis. När vi tog över hotellet låg det på under 50 procent. Både vår konferens- och leisuredel har ökat drastiskt. Vinsten är inte officiell, men jag kan avslöja att vi fått ett riktigt bra resultat, säger Anders Nilsson.

Vad har ni för långsiktigt mål?

– År 2018 ska vi vara topp två i landet inom spa och möten. På sikt handlar det om att behålla vår position och att fortsätta utvecklas. Vi har internationella ambitioner, här finns en marknad som vi ska börja bearbeta på riktigt. Inom ett par år tänker vi att danska gäster ska stå för minst fem procent av besökarna. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...