Annons

Så tycker krögarna om bokningsjättens kampanj

zoom Nu drar bokningsjätten igång sin återkommande kampanj.
Nu drar bokningsjätten igång sin återkommande kampanj.
NYHETER. Varje år har Bookatable en rikstäckande kampanj där restauranger sänker sina menypriser i ett led att locka nya gäster. Besöksliv har pratat med två deltagare om deras medverkan i den aktuella Krogveckan.
Annons

Många restaurangägare upplever årets första månader som något av en lågsäsong. Därför menar flera att Bookatables snart aktuella kampanj Krogveckan är ett bra tillskott.

Betalar per bokad gäst

Enligt Björn Wallentin, restaurangchef på Luzette i Stockholm, hjälper den till att locka gäster till sena sittningar. Hos Swea Hof i Göteborg känner man av förändringen i bokningsläget.

– Bokningarna går helt klart upp när Krogveckan startar och vi ser att privatpersoner vill komma även mitt i veckan. Samtidigt når vi en bredare kundkrets än när vi exempelvis annonserar, säger Nicklas Stenström, restaurangchef på Swea Hof.

I år är det sjunde året i rad för kampanjen. För att delta betalar krogarna en anmälningsavgift på 698 kronor. Och om gästen bokar via Bookatable betalar man dessutom 8 kronor per lunchgäst och 16 kronor per middagsgäst.

Swea Hof, som deltagit i kampanjenfrån start, har hittat ett fungerande menyupplägg.

– Vi har varit med länge och från början ville vi testa något nytt, som vi inte serverat tidigare. Men det har vi gått ifrån, nu kör vi på en meny som verkligen speglar vad vi står för, säger Nicklas Stenström.

Michelin har köpt bokningsjätten

Inför kampanjstarten har Bookatable presenterat nyheter som ett sponsorskap med American Express och en fortsättning för kampanjen i Oslo. Men den största nyheten står företaget själv för. Den 12 januari blev det officiellt att Bookatable säljs till Michelin för cirka 1 miljard kronor. Men det är något som Jonas Carlén är försiktig med att kommentera.

– Det här är så nytt att jag inte kan säga så mycket, annat än att det känns väldigt spännande. Det är en trygghet med ett stort företag som ny ägare. Michelin är ett starkt varumärke, kanske det starkaste i restaurangbranschen. Vi kommer att leva kvar med all personal på plats och ha samma system. Och det kommer att hända roliga saker framöver, säger Jonas Carlén, Nordenchef på Bookatable.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...