Annons

Så vill utländska gäster upptäcka svensk naturturism

zoom
"Vi visste redan att många av de utländska turisterna reser hit anger naturen som reseanledning, nu har vi alltså preciserat anledningarna ytterligare", säger Annika Fredriksson.
NYHETER. Sverige är redan nu en attraktiv naturdestination för utländska turister. Men, vi kan bli betydligt större. Det visar en sprillans färsk förstudie från Visit Sweden.
Annons

Allt fler turister från hela världen vill uppleva naturen på ett mer tillrättalagt sätt, så kallad soft adventure, och allt fler vill upptäcka sig själva under semestern. Dessutom växer vår längtan efter äkta naturupplevelser allt starkare.

Detta kan Sveriges turistnäring uppfylla med råge. Men, samtidigt blir konkurrensen allt starkare. Också Finland, Norge, Island, Österrike och Kanada lockar med naturupplevelser.

Därför har Visit Sweden i sin förstudie ringat in målgruppen ytterligare.

Sverige året runt lockar

Visst, antalet turister som vill uppleva naturen på sin semester är stor, 25 miljoner. Men, inom den gruppen finns en mindre grupp på elva miljoner, bestående av ”nyfikna upptäckare”. Den här gruppen vill även uppleva Sveriges landsbygd och kombinera upplevelserna i natur och landsbygd med kultur. Framför allt vill de besöka Sverige under hela året.

– Vi pratar inte bara om fler resenärer, vi pratar också om hur vi ska få besökarna att stanna längre och spendera mer pengar, när det gäller såväl aktiviteter som boende och måltider, säger Annika Fredriksson, Ekoturismens ordförande, som suttit med i förstudiens externa intressentgrupp.Hon är nöjd med Visit Swedens arbete.

– Nu har vi fått mer fakta som vi kan arbeta utifrån. Vi visste redan att många av de utländska turisterna reser hit anger naturen som reseanledning, nu har vi alltså preciserat anledningarna ytterligare, säger Annika Fredriksson.

Viktigt att vara tillgänglig digitalt

I det kommande arbetet kommer Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA att prioriteras.

– Vi har mängder av små och medelstora företag som levererar upplevelser som matchar behoven ovan. Men för att kunna leverera måste företagen vara förberedda genom att till exempel vara synliga på Tripadvisor och andra stora plattformar. Det innebär att man måste gå från att vara livsstilsentreprenörer till att bli mer professionella genom att till exempel hitta nya sätt att kommunicera på, säger Annika Fredriksson.

Att vara tillgänglig digitalt, så att resenären kan planera och boka upp aktiviteterna under sin vistelse i redan hemifrån, blir nu viktigare än någonsin.

– Vi måste också, förutom att stärka leveransförmågan hos de många små och attraktiva företagen, samordna och koordinera marknadsinsatserna både nationellt och regionalt, säger Annika Fredriksson.