Annons

Skrattretande fullbokat inför kommande Almedalsvecka

zoom Fler nya resealternativ till Gotland men flaskhals när det kommer till boende.
Fler nya resealternativ till Gotland men flaskhals när det kommer till boende.
NYHETER. På söndag drar årets Almedaksvecka igång. Men det verkar knappt finnas en enda bädd ledig i Visby. Hotellen i staden bokades upp redan i april förra året. ”När jag frågar dem som hyr ut om de har något ledigt så får jag ett skratt som svar”, säger Daniel Eriksson, turistbyråchef på Inspiration Gotland.
Annons

Det pågår febril aktivitet i Visby. Inför årets Almedalsvecka har antalet evenemang ökat med 300 fler till antalet, totalt 3778 stycken, jämfört med ifjol. Från Inspiration Gotlands kontor på Donners plats i Visby har turistbyråchefen Daniel Eriksson full insyn i förberedelserna.

”Allt är större i år”

– Nu rustas det för fullt, det är lastbilar överallt. Det byggs scener och paviljonger och nytt för i år är att allt är större. Scenerna, tälten och de nya husen, de är två våningar istället för en. Satsningarna har helt klart blivit större, säger han.

Supervalåret 2014 lockade Almedalsveckan 35 000 besökare och antalet evenemang ökade med hela 50 % jämfört med året innan. I dagsläget har veckan cirka 1 700 arrangörer och nästan 7 000 medverkande i olika evenemang.

En bidragande orsak till utvecklingen är att det skapats nya resealternativ till Gotland. Flygbolagen Sas och Bra har ökat trafiken och intensifieras den inför och under Almedalsveckan. Mindre bolaget Nextjet flyger extra under en kortare period. Dessutom har Gotland fått en ny färjelinje.

Fler boenden utanför Visby

– Där vi tidigare hade en flaskhals skapar den nya Gotlandsbåten extra volym. Vi slår i taket med antalet besökare generellt och vi behöver fler resealternativ, så det här är jättepositivt för oss, säger Daniel Eriksson.

En annan flaskhals är bristen på boende i Visby.

– Det finns runt 1000 hotellrum i Visby. När jag frågar dem som hyr ut om de har något ledigt så får jag ett skratt som svar. Det mesta är fullbokat långt i förväg, men vi ser en utveckling, allt fler erbjuder boende även utanför Visby med transport in till staden, det är en välkommen produktutveckling, säger Daniel Eriksson.

Almedalsveckans betydelse för besöksnäringen är enorm, vinnare är hotell, restauranger, cykel- och tältuthyrare.

– Almedalsveckan betyder extremt mycket för företagarna. Jämfört med Medeltidsveckan och Gotland Grand National så har veckan en högre snittkonsumtion vilket skapar en enorm turistekonomisk omsättning. Och exponeringsmässigt finns det inget som slår det här.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...