Annons

Trädgår’n växer så det knakar

NYHETER. Trädgår'n i Göteborg har växtvärk. Omsättningen ökade med 30 procent mellan år 2015 och 2016 – och nu utvecklar man med en ny utomhusrestaurang med plats för 2000 gäster samt en nattklubb: ”Port du Soleil är vår största satsning hittills”, säger Fredrik Tervaniemi, vd för Rasta Kulturrestauranger.
Annons

Fredagen 19 maj nyöppnade den ikoniska restaurangen Trädgår’n i Göteborg, med en ny restaurangdel, boulebanor och ett sydeuropeiskt nattklubbskoncept. Och det har blivit ett framgångsrecept.

 

– Det är en succé med upp till 6000 gäster per dag. Vi har slagit rekord och dubblat vår omsättning i juni jämfört med föregående år, vilket känns oerhört kul, säger Fredrik Tervaniemi, vd för Rasta Kulturrestauranger.

Finansiella muskler

Rasta Kulturrestauranger, där bland annat Dramatens restauranger, Skansens restauranger och Trädgår’n ingår, förvärvades av Rasta Group år 2015. Och under det första året ökade omsättningen i koncernen från 148 miljoner kronor till 199 miljoner kronor, varav Trädgår’n stod för en betydande del: från 38 miljoner kronor till 50 miljoner kronor. Och det har gett finansiella muskler till satsningen.

 

– Port du Soleil är vår största satsning hittills på Trädgår’n. Det är ESS Group som ligger bakom sommarklubbkonceptet och vi har renoverat upp hela anläggningen: i lokalerna har vi byggt miljöer med platåer och utrustat med ett nytt ljud- och ljussystem, säger Fredrik Tervaniemi.

 

En stor del av satsningen har gått till den nya restaurangen.

 

– Vi har byggt en utomhusrestaurang och lounge som vi döpt till La Terasse. Vi har utrustat med loungegrupper, himmelsängar och solsängar där gästerna kan äta ända fram till klockan tre på natten. Det häftiga med restaurangen är storleken, den rymmer nästan 2000 gäster.

Nytt matkoncept

Menyn är signerad Spice sushi, som sedan tidigare har restauranger i Göteborg.

– De håller en mycket hög kvalitet på sin sushi och har blivit en naturlig del av uteserveringen. Gästerna kan beställa allt från biffsallad till en 96-bitars sushi, men då får de vara riktigt hungriga.

 

Vilka vänder ni er till?

 

– Vår målgrupp är bred, på fredagar är det till exempel 35-åringar på afterwork och senare på kvällen drar nattklubben igång och då är gästerna 23-plus.

 

Varför är det viktigt att vidareutveckla restaurangen?

 

– Det finns såklart affärsmässiga skäl. Och efterfrågan förändras kontinuerligt, så det gäller att vara med på tåget. Trädgår’n har stor potential och med Port du Soleil kan vi börja matcha potentialen. Sedan ger satsningen ringar på vattnet för hela Göteborg, det är många turister som kommer hit och på så sätt bidrar vi till ökad konsumtion i staden.