Annons

Trelleborg vill locka fler ”nördturister”

zoom Sjöormen på Stortorget i Trelleborg är ett populärt besöksmål. Nu ska antalet besökare till staden växa – målet är att öka turismomsättningen från 850 miljoner kronor till en miljard kronor.
Sjöormen på Stortorget i Trelleborg är ett populärt besöksmål. Nu ska antalet besökare till staden växa – målet är att öka turismomsättningen från 850 miljoner kronor till en miljard kronor.
NYHETER. Med samverkan mellan turistföretagen, nischade evenemang och en satsning på regionala besökare. Så ska Visit Trelleborg öka stadens turismomsättning med 15 procent – till nära en miljard kronor.
Annons

Trelleborgs besöksnäring går för högtryck, sedan 2009 har turismomsättningen ökat med 25 procent till 850 miljoner kronor. Och nu är planen att den siffran ska växa dramatiskt.

– Vi har ett högt uppsatt mål att öka turismen med 15 procent fram till 2019. Och det är inte taget ur luften, de senaste sju åren har vi sett en konstant tillväxt, säger Ditte Fagerlund, vd för Visit Trelleborg.

 

Fokuserar på evenemang

För att nå målet är tanken att lyfta besöksmål i kommunen genom olika typer av samverkansprojekt.

– Som exempel kan nämnas Smygehuk, där finns en stor potential att jobba mer med marknadsföring och att lyfta området med fler faciliteter, som restauranger. Vi har startat ett projekt där vi samannonserar med det lokala näringslivet.

Visit Trelleborg har också ett nytt verksamhetsområde som de ska fokusera starkt på framöver.

– I vårt uppdrag ingår numera evenemang. Vår roll är att stödja befintliga tillställningar och att värva nya. Vi har påbörjat en inventering av våra arenor och lokaler och vi kommer att hjälpa till med kontakten mellan arrangörer och kommunen. Dessutom ska vi ge stöd när det gäller marknadsföring.  

 

Riktar in sig på nördturism

Eftersom Trelleborg är en liten stad så riktar man in sig på en speciell typ av evenemangsbesökare.

– Vi har en låg hotellkapacitet så det gäller att hitta små evenemang, med rätt typ av människor. Det handlar om ”nördturister” som kan lägga mycket pengar. I juni kommer engelska ground hoppers hit, de vill se så många fotbollsmatcher de kan inom ett visst område. Vi har tagit fram ett program med transport och boende, och vi har fått in hela sju matcher på tre dagar. En stor del av hotellrummen bokades upp av det gänget, säger Ditte Fagerlund.

Ground hoppers är fanatiska fotbollsfans som vill se så många matcher på olika arenor som möjligt. Förra sommaren gjorde SVT en dokumentär om följare av ground hoppers.

Vad har ni mer för ”nördturister” i sikte?

–Vi har precis börjat med detta, det var en ren slump att vi fick nys om ground hoppers. Nu kommer vi att hålla ögonen öppna, det kan handla om veterantävlingar inom idrott. Och dessutom har vi ju dem som är intresserade av vikingaborgen, de är ju också nördar på ett sätt.

Utöver tyska och engelska turister är regionala besökare den grupp som ökar mest. Och bakom utvecklingen ligger Pågatågets framgångar.

– Förra året var den bästa sommaren hittills för Pågatåget och det märkte vi av i turistcentret, vi ökade med 80 procent under juli månad. För att locka regionala besökare ska vi annonsera på tågen för vår vikingaborg och vi ska bli mer aktiva i sociala medier. De besökarna är extra viktiga eftersom de kommer året runt. 

 

Ska stötta besöksnäringen

För att finansiera turistsatsningarna har Visit Trelleborg en budget på cirka 650 000 kronor. Den kommer till stor del att gå till marknadsaktiviteter. Utöver detta kommer man att stötta besöksnäringen på olika sätt. 

– Turismen har en jättestor betydelse för besöksnäringen och det är viktigt för oss att ha något som skapar sysselsättning året runt. Och näringen är bred, det handlar om transporter, bensinmackar och servicepersonal som möter turisterna. För att hjälpa dem att hitta varandra och få till samarbeten ska vi satsa på informationsträffar.