Annons

Att riva kabinbanan kan lyfta Åre

zoom Kabinbanan i Åre är den enda av sitt slag i Sverige.
Kabinbanan i Åre är den enda av sitt slag i Sverige.
NYHETER. En ny gondolbana skulle kunna ta upp till tio gånger fler personer till Åres fjälltopp i timmen. Den fyrtio år gamla kabinbanan är väderkänslig, arbetskrävande och tar upp plats där det istället kunde stå restauranger och butiker. Så går Skistars resonemang när de undersöker möjligheterna att rusta upp området kring Åres kabinbanan.
Annons

De har en bit på vägen. Inga tillstånd är klara än. Men på sikt så vill Skistar göra stora förändringar i Åres kabinbana. Den är den enda av sitt slag i Sverige och nu kan den komma att rivas. Istället vill Skistar ha en modernare lösning med ökad kapacitet och tillgänglighet.

– Vi undersöker möjligheterna att ge nytt liv till området kring kabinbanan, säger Skistars destinationschef för Åre-Vemdalen, Niclas Sjögren Berg.

 

Gamla banan väderkänslig

Kabinbanans ålder gör den väderkänslig och förra året kunde den inte köra mer än 68 dagar. Den kräver mycket underhåll och när den invigdes 1976 hade Åre betydligt färre skidgäster än idag.

Att ersätta den med en ny gondolbana skulle innebära att mellan tre och fyra tusen personer kan ta sig till toppen i timmen. I dagsläget klarar kabinbanan av 400 i timmen.

– Vi undersöker möjligheterna att ersätta kabinbanan och ersätta den med en annan typ av lift. Men det är inget bestämt och är inte tidsatt.

Hur mycket vill ni öka kapaciteten?

– Det beror naturligtvis på vad man väljer för typ av gondolbana. Generellt kan en gondol ta mellan två och fem tusen personer i timmen. När vi tittar på det handlar det snarare om mellan tre till fyra tusen i timmen.

 

Alla ska säga sitt innan beslut

Att bygga riva kabinbanan skulle också fria upp en hel del yta i Åre. Skistar ser över vad de kan använda den till.

– Vi tittar på om det finns möjlighet och underlag att ha restauranger och butiker med skiduthyrning där.

Nu är handlingarna ute på samråd. När kan vi vänta oss ett beslut?

– Det beror alldeles på. Vi gör en massa utredningar och följer den så kallade demokratiska processen. Allt från att andra ska säga sitt; kommunen, Länsstyrelsen och Trafikverket. Det är många olika utredningar som måste göras som pågår från många håll och kanter.