Annons

”Att vara 5-stjärnig är en konkurrensfaktor”

zoom Ansia Camping i Lycksele blir Sveriges trettonde femstjärniga camping.
Ansia Camping i Lycksele blir Sveriges trettonde femstjärniga camping.
NYHETER. Nu står det klart att Ansia Camping i Lycksele fått en femstjärnig status. ”Det skänker trovärdighet till vårt varumärke att vi har högsta status och det är en viktig konkurrensfaktor”, säger Helen Arnesson, campingchef för Svenska Campingpärlor.
Annons

I Sverige finns totalt 300 campingar som klassificerats av SCR, Svensk Camping. Av dessa har endast tolv stycken fem stjärnor. Nu har Ansia Camping vid Umeälvens strand i Lycksele uppgraderas till att bli en av dem.

– Det känns fantastiskt, vi är stolta över att bli en femstjärnig anläggning, det skänker trovärdighet till vårt varumärke att vi har högsta status och det är en viktig konkurrensfaktor. Det innebär också att vi kan locka en viss typ av gäster, säger Helen Arnesson, campingchef för Svenska Campingpärlor.

 

Satsat på aktiviteter

Anläggningen, som inrymmer 450 campingplatser, ett 60-tal stugor och ett hotell, togs över av Svenska Campingpärlor i juni förra året från ägarparet Bibbi Åhman och Per Ågran. Och sedan dess har man satsat på att gå från fyra till fem stjärnor.

– Campingen har länge hållit en hög klass, det vi har gjort är att vidta åtgärder för att få en femstjärnig status. Dels har vi lyft det fysiska utbudet, men framförallt har vi satsat på aktiviteter och evenemang.

Bland annat har man byggt en ny latrintömningsstation för husbilar och renoverat servicehus. Helen Arnesson berättar att de också fokuserat på att utbilda personalen inom allt från brandsäkerhet, hjärt- och lungräddning till service.

– När det gäller aktiviteter så har vi tagit fram ett nytt aktivitetsprogram för både vuxna och barn. För de yngre har vi skattjakter, födelsedagskalas och ett klubbhus där de kan spela spel, rita och leka. För vuxna har vi sport som cirkelgymnastik och det går att köpa utflykter. Som exempel paketerar vi tillsammans med Skogsmuseet i Lycksele där gästerna köper biljett och får paketpris med boende och inträde.

 

Utvecklar nytt menykoncept

Till anläggningens restaurang, som är byggd som en kåta och rymmer 200 matgäster, har man anställt kökschefen Erik Johansson. Han utvecklar just nu ett nytt menykoncept.

– Det kommer att bli variationer i menyerna mellan konferens, lunch och bistro. Gemensamt är att det handlar om vällagad och rustik mat i en modern tappning, med smaker från regionen. Det är allt jag kan berätta nu. 

Totalt har cirka en miljon kronor investerats i anläggningen och det har gett resultat.

– Vi hade en fantastisk sommar 2016, under året ökade vi beläggningen med fem procent jämfört med föregående år, säger Helen Arnesson. 

Vilken målgrupp ser ni framför er med er nya femstjärniga status?

– Det är klart att fem stjärnor lockar gäster som vill ha högsta standard, precis som på hotell och restaurang. Vissa kommer att åka till Lycksele och ta det som finns, andra lär söka sig till en viss camping. Och det finns inte så många femstjärniga campingar i Sverige, så vi kommer att ha en fördel.

Hur ska ni behålla stjärnorna?

– Det handlar om en ständig utveckling av det fysiska, om att avsätta tid för underhåll. Vi kommer kontinuerligt rätta till små brister och ge bra service, för fem stjärnor förpliktigar.  

Vill ha året runt-gäster

Helen Arnesson berättar att campingen står inför utmaningar framöver.

– Vi är en stor camping och behöver gäster året runt. Så det gäller att vi skapar nya aktiviteter, evenemang och samarbeten. Sedan finns det en utmaning med vårt läge i Norrlands inland, det finns få gäster i närområdet.

Så, hur ska ni hitta gäster som kommer året runt?

– Vi kommer att fortsätta bygga på produkten utanför högsäsongsveckorna och vända oss till nya målgrupper. Och som kedja kan vi jobba med det i vår befintliga kundkrets.