Annons

Bedrägerivåg över hotell på Gotland

zoom
NYHETER. Hotellbedragare härjar i Visby. På kort tid har sju av stadens hotell drabbats. Ett av dem är S:t Clemens. "Vi skärper rutinerna och kräver förskottsbetalning", säger ägaren Menette von Schulman.
Annons

Bedrägerivågen i Visby har skakat om hotellnäringen på orten. Staden har tidigare varit lite av en idyll där hotellpersonalen kunnat lita på gästerna.

– Vi har varit fantastiskt förskonade tidigare, säger Menette von Schulman, som drivit hotellet i tio år.

Men nu har läget förändrats.

­– Vi har ett pågående fall just nu. Svindlare åker runt på hotellen och betalar inte för sig.

Många hotell har drabbats

S:t Clemens har drabbats ett par gånger, först i september och senast i början på december.

När Menette von Schulman pratade med kollegor på andra hotell visade det sig att de blivit utsatta för samma typ av bedrägerier.

– I stort sett alla hotell har drabbats.

Hennes bild är att det rör sig om samma personer. Åtminstone en av bedragarna har figurerat i samtliga fall och använt sig av snarlika namn.

– Nu har vi ett signalement. Halv tre häromnatten fick jag ett mejl från ett hotell som stoppat honom i dörren.

Samtliga bedrägerier är polisanmälda.

Skojarna har inte dragit sig för att bo flera nätter i rad på ett och samma hotell. Det äter och dricker i restaurangen och njuter av spat om det finns ett sådant.

Låtsats vara affäresresenärer

Menette von Schulman uppfattar bedragarna som förslagna.

– Det är ganska genomtänkt hur de beter sig.

Lurendrejarna säger sig vara affärsresenärer och bokar i förväg. De påstår att de jobbar för etablerade företag, utnyttjar deras mejladresser och visar upp falska fakturaunderlag.

När de dyker upp är de artiga och belevade.

– Sådana här svindlare kan prata för sig, säger hon.

I metoderna ingår att de ibland betalar för första natten för att sedan förlänga vistelsen.

För Menette von Schulman och hennes kollegor i Visby har bedrägerierna blivit ett uppvaknande.

– Hela restaurang- och hotellvärlden är på väg in i ett skifte. Till skillnad från i många andra verksamheter har gästerna här betalat i efterhand.

Affärsresenärer som kommer från etablerade företag har kunnat betala mot faktura, något som bedragare kan utnyttja.

Råder till nya rutiner

Hädanefter kommer S:t Clemens att tillämpa hårdare rutiner. Det är också det råd hon ger till andra drabbade hotell.

– Arbeta med en grundligare kreditkontroll vid betalning mot faktura och fler förskottsbetalningar.

Menette von Schulman och de drabbade hotellägarna i Visby har planerat ett möte med Visitas ansvarige för säkerhetsfrågor för att diskuterad problematiken och hitta tydliga rutiner.

Hon har fått rådet att skapa en plattform där säkerhetsfrågor och varningar om bedrägerier kan diskuteras med andra hotell. Men att nämna namn på misstänkta bedragare i ett öppet nätforum kan möta lagliga hinder.

– Vi måste ta hänsyn till personuppgiftslagen, säger hon.

Hon ser också vissa praktiska problem i bokningssystemet, där fler förskottsbetalningar kan ge en missvisande statistik.