Annons

Daftö förbereder för Storm

zoom Den 25 maj öppnar portarna för säsongen och den nu tomma parken väntas fyllas av förväntansfulla besökare som vill åka Storm.
Den 25 maj öppnar portarna för säsongen och den nu tomma parken väntas fyllas av förväntansfulla besökare som vill åka Storm.
NYHETER. Vindarna står i fokus när Daftöland öppnar för säsongen. Parkens nypremiärer av attraktionerna Storm och Kuling väntas locka en ny och större publik. ”Jag är superstolt över dessa attraktioner”, säger Peter Steen, parkchef på Daftöland.
Annons

”Vågar jag? Vågar jag inte?” Det är en av känslorna som ska gå igenom besökarnas huvud när de står framför Daftölands nya supersatsning Storm. Den träinspirerade gungattraktionen svingar, snurrar och kommer upp så högt som 12 meter i luften. Storm är ett resultat av många års letande efter den perfekta attraktionen och ska hjälpa parken att locka även de äldre barnen.

– När du ser Storm ska du tveka lite, känna en osäkerhet om du verkligen vågar eller inte. Till slut vågar du dig fram i kön och efteråt känns det enormt bra. Det här är en attraktion som du kan skryta om för dina vänner i skolan att du har åkt, säger Peter Steen, parkchef på Daftöland.

 

Investeringar på fem miljoner kronor

Men Storm är inte parkens enda satsning. Kuling, en aningen mindre attraktion som passar de yngre barnen är den andra nypremiären. Dessutom har en ny entré byggts för att få till ett bättre flöde och minimera köerna. Totalt har fem miljoner kronor investerats i parken i år, varav tre av dem på Storm. Satsningen ska locka gäster, utöka kapaciteten och förbättra gästupplevelsen.

– Vi ser att det är fler som vill besöka parken och har man redan varit här en gång så förväntar man sig något nytt. Det känns därför fantastiskt roligt att få genomföra dessa satsningar, säger Lena Kempe, vd för Daftö Resort.

Ska dubblera antalet besökare.

Det långsiktiga målet är att dubbla både antalet besökare samt parkens yta. Något som sker löpande i samband med utvecklingen av detaljplanen. Men nysatsningarna väntas visa resultat redan i år.

– Jämfört med förra året räknar vi med en ökning på cirka 12 procent vad gäller parkens entréintäkter. En kombination av den årliga ökningen och dragningskraften som vi räknar att Storm och Kuling kommer att medföra, säger Lena Kempe.

 

Även Peter Steen ser positivt på den kommande säsongen.

– Jag är superstolt över att ha dessa attraktioner i vår park. Vi är inte en enorm verksamhet och har därför inte heller oändligt mycket resurser. Men så bestämde vi oss för att verkligen satsa på det här för att kunna bredda oss och det känns riktigt bra, säger Peter Steen.

 

Storm och Kuling har premiär i samband med säsongsöppningen av Daftöland den 25 maj.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...