Annons

Deras festival prisas för att ha satt Varberg på kartan

zoom Årets platsmarknadsförare. Patricia Appelgren, Erik Ruth, Katarina Leo och Sebastian Larsson från arrangören Nordic Surfers.
Årets platsmarknadsförare. Patricia Appelgren, Erik Ruth, Katarina Leo och Sebastian Larsson från arrangören Nordic Surfers.
NYHETER. Sportfestivalen Hallifornia i Varberg vinner pris som landets bästa platsmarknadsförare. ”Det är ärofyllt för oss. Vi är många som jobbat länge för att göra något som känns bra och bidrar till staden vi bor i”, säger Erik Ruth, vd på Nordic Surfers.
Annons

Sport-festivalen Hallifornia i Varberg arrangeras sedan 2013. På programmet står aktiviteter som kitesurfing, wakeboard och longboard. Genom att skapa en nischad festival som utgår från ortens naturliga tillgångar har arrangören nu kammat hem vinsten i Placebrander of the Year 2017.

Det känns lite overkligt, vi hoppades att vi skulle vinna men samtidigt vill man inte ta ut segern i förskott. Just nu är det som att man måste komma ikapp verkligheten, säger Erik Ruth, vd på Nordic Surfers och grundare av Hallifornia.

Vad betyder vinsten för er?

– Det är ärofyllt för oss. Vi är många som jobbat länge för att göra något som känns bra och bidrar till staden vi bor i. Det här är en bekräftelse på att vi varit på rätt spår, det gör det värt all möda och slit.

Hur kommer det sig att ni vann, tror du?

– Vi har en stor fanbase, med många partners som är involverade i vår festival och mängder av engagerade besökare som röstat på oss. Och så var vi bäst också.  

Var kommer idén till er festival ifrån?

– Från att vi själva flyttade till Varberg eftersom vi gillar att kitesurfa. Vi hade bott i fjällen innan och sett hur väl vinterdestinationerna jobbar med sina naturliga tillgångar. Vi tyckte att det var märkligt att man inte gjorde samma sak här.

Hur många besökare har ni?

– Den pågick torsdag till lördag vecka 29 och vi uppskattar att vi hade 40 000 besökare under de tre dagarna.

Vad betyder Hallifornia för staden?

– Hallifornia pågår under en begränsad tid men den är betydelsefull under hela året. Vi har bland annat byggt en stor skateramp centralt i Varberg. Och det har blåst liv i en skateboardförening och en wakeboardförening, det blir spinoffeffekter på festivalen. Vi får också mycket positiv feedback från invånarna och det gör att vi orkar fortsätta.

Hur kan ni bli ännu bättre?

– Vi har ett jättekul EU-projekt på gång där tanken är att använda festivalen som en plattform för att utveckla nya produkter och tjänster, det kan handla om allt från sophantering till nya valutor. Jag hoppas att vi kan attrahera både halländska och internationella aktörer, säger Erik Ruth.