Annons

Efter renoveringen: Ännu högre tryck och ännu ett pris

zoom Vd Elisabeth Haglund välkomnar branschen till Spadagarna.
Vd Elisabeth Haglund välkomnar branschen till Spadagarna.
NYHETER. Det går bra för Hotel Tylösand. Efter miljonsatsningen på spa-anläggningen har bokningsläget ökat med 20 procent. Och i maj korades hotellet till bästa mötesanläggning i Business travel awards.
Annons

När Sveriges bästa affärsreseleverantörer korades under Business travel awards 19 maj vann Hotel Tylösand i kategorin bästa mötesanläggning. Och enligt Tylösands vd, Elisabeth Haglund, ligger hotellets läge och satsningen på spa bakom utvecklingen.

Bra position

– Det här är en bekräftelse på att vi gör rätt. Det var härligt att berätta nyheten för vår personal och fira med tårta. Resultatet beror på vårt läge mellan Göteborg och Malmö, som gör det lätt att ta sig hit för en konferens. Och så ligger vi vid havet. Så när man konfererar här så nätverkar man hela tiden, folk försvinner inte iväg. Sedan är vi ju en fyrstjärnig anläggning med ett nyrenoverat spa.

Investeringen i hotellets spa-anläggning landade på 10 miljoner kronor. Och här ingick bland annat en större lounge, en mixologbar och en bioduk vid poolen.

– Satsningen har lönat sig. Vårt spa spelar stor roll för beläggningen och vi kan se att vi har ökat med cirka 20 procent. Jag tror också att de flesta som är på konferens vill ha roligt och vi andas mycket av det: loungen på övre plan döpte vi om till Happy lounge och här kan man ta ett glas vin och umgås. Mest populärt har det blivit att se på film i poolen.

Värd för branschen

Just nu förbereder sig Elisabeth Haglund och hennes medarbetare inför att anordna Spadagarna på hotellet. 28 till 30 maj samlas branschens beslutsfattare, hotell- och spa-personal samt ett femtiotal leverantörer för att visa upp sig och diskutera.

– Vi har laddat stort för att få till en bra helhet. Vi har mycket musik i vårt spa, och oftast använder man ju stillsamma låtar, men vi kör med Roxette och Rolling Stones. Och nu spinner vi vidare på det: under måndagskvällens galamiddag i vår nattklubb är temat ”party like a popstar” – och då uppträder ett rockband. Sedan satsar vi mycket på maten, det blir sunt men inte tråkigt.

Vad kommer era kollegor och konkurrenter att uppmärksamma hos er?

– Det är partykänslan. Och sedan att de kan ligga i poolen och titta på film, det sticker ut. Jag är väldigt stolt över att vi vågar göra vår egen grej.

Kommer ni att utveckla vidare eller är ni nöjda?

– Vi är aldrig nöjda, det gäller att hela tiden utvecklas. Just nu tittar vi på nya träningspass och fler behandlingar. Och parallellt med det utvecklar vi konferenslokalerna, vi har en ny avdelning som vi ska totalrenovera och när den är färdig kommer den att rymma 200 personer.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...