Annons

ESS nya spahotell: ”Ska bli en destination i världsklass”

zoom Blue Hotel vid Elfviks Udde på Lidingö blir ESS Groups första hotell i Stockholm.
Blue Hotel vid Elfviks Udde på Lidingö blir ESS Groups första hotell i Stockholm.
NYHETER. För ESS Group har Stockholm länge varit en vit fläck på kartan. Men nu har den vassa uppstickaren på hotellmarknaden fått vittring. "Med Blue Hotel vill vi skapa en destination i världsklass", säger vd:n Jonas Stenberg.
Annons

I somras utsågs anrika Ystad Saltsjöbad till Europas bästa sparesort. Utmärkelsen gav uppenbarligen ägaren ESS Group luft under vingarna – som nu satsar på förvärv av ännu ett spa-hotell.

I en expansionsfas

Tillsammans med fastighetsägaren Gillesvik Fastigheter investerar bolaget upp till cirka 100 miljoner kronor i Blue Hotel vid Elfviks Udde på Lidingö. Planen, enligt vd:n Jonas Stenberg, är att ta Blue Hotel ”till en internationell nivå inom resort, konferens, upplevelser och spa”.

– Platsen i sig möjliggör att det går att skapa en destination i världsklass. Vi kommer att tillföra nya upplevelser i form av nya restauranger, spa-utbyggnation men framförallt ett starkt genomgående koncept som genomsyras av våra värderingar, säger han.

Sedan tidigare driver ESS Group exempelvis boutiquehotellet Pigalle, lifestylehotellet Belora, Hotel Mäster Johan samt destinationsklassikerna Falkenberg Strandbad och Ystad Saltsjöbad. I år har man lagt i en högre växel på expansionsvägen – i form av byggandet av The Steam Hotel i Västerås som öppnar 2017 och förvärvet av Blue Hotel.

Vill skapa ”destinationer”

– Vi vill skapa destinationer oavsett om vi befinner oss i Ystad, Falkenberg, Göteborg, Västerås eller Stockholm. Den röda tråden med starka personliga, busiga koncept och ett brett utbud av upplevelser kommer att genomsyra Blue på samma sätt som övriga verksamheter, säger Jonas Stenberg.

Hur kommer det sig att ni inte släppt en kartnål på Stockholm förrän nu?

– Det har länge varit en marknad som vi önskat komma in i, men vi har inte känt att det varit rätt förrän nu. Med Blue får vi möjlighet att dra nytta av närheten till Stockholm och Mälardalen, men kan samtidigt skapa en ny destination och resmål som har saknats i regionen. Vi har som affärsidé att skapa starka destinationer och vi säljer inte hotellrum, konferens eller spa utan fokuserar på en helhetsupplevelse.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...