Annons

Eva Östling: ”Nu sätter vi hållbarhet i fokus!”

zoom
"Visita har arbetat för att regeringen ska ta ett samlat grepp och skapa så goda förutsättningar som möjligt för våra företag", säger vd Eva Östling.
KOLUMN. Liftarna har öppnat rekordtidigt i år och besöksnäringen är redo för vintersäsongen. Branschen har gjort stora investeringar och satsningar på framtiden, vilket resulterar i både fler jobb och ökad tillväxt. För att företag och privatpersoner ska våga investera krävs långsiktighet och därför är det bra att regeringen nu lyssnar allt mer på besöksnäringen. 
Annons

Visita har arbetat för att regeringen ska ta ett samlat grepp och skapa så goda förutsättningar som möjligt för våra företag. Därför är det en seger för oss att regeringen nu tillsatt en utredning som ska se över de utmaningar som finns för vår näring. Tyvärr väljer de att undanta frågor som rör skatter och avgiftsfrågor, vilket skadar möjligheterna till verklig förändring. Men vi kommer inte ge oss. 

Utredningen sätter fingret på en av besöksnäringens stora styrkor. Att skapa jobb och tillväxt i hela landet och i regioner som annars skulle ha för stor avflyttning. Genom skatteintäkterna från vår näring kan skolor och offentlig service finnas i hela landet. En viktig ekvation som tyvärr haltar när våra företag återkommande utsätts för ökade skatter, avgifter och politisk otydlighet och vingel. 

För näringen är även frågan om en om hållbar utveckling viktig. Under 2017 sätter Visita fokus på hållbarhet, det vill säga social-, ekonomisk och miljömässigt hållbar utveckling. Hållbarhetsåret sammanfaller med FN:s år för hållbar utveckling genom turism. Sverige har länge ansetts vara en av världens mest hållbara destinationer. Det anseendet ska vi ta vidare och utveckla. Jag tror att det kan stärka vår position som turistdestination ytterligare. 

Visita fokuserar på ämnet då Sverige, världen och inte minst besöksnäringen behöver göra omställningar för att minska vår klimatpåverkan. Med den kunskap och det försprång vi har innebär det stora fördelar då vi kan förstärka den svenska profilen och positionen: ren och orörd natur, klimatsmarta lösningar, ett tryggt land att besöka, unika destinationer och matupplevelser utöver det vanliga.

Du som företagare kommer därför att få ökat stöd i din strävan att bli ännu bättre på hållbar utveckling. Du kommer få ta del av kunskapen som finns inom näringen och samtidigt få fler tips och goda råd om hur du kan utveckla ditt företag. Visita ska även växla upp sitt arbete för att driva på utvecklingen i resten av näringen och vi ska säkerställa att alla politiker känner till allt det som redan görs och kommer att göras på hållbarhetsområdet inom vår näring. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...