Annons

Eva Östling om konkursökning: ”Höjda arbetsgivaravgifter för unga är orsaken”

zoom
NYHETER. Hotell- och restaurangkonkurserna har stigit med 22 procent jämfört med förra året. Ökningen är störst bland alla branscher i Sverige. ”Arbetsgivaravgiften för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut”, säger Visitas vd Eva Östling.
Annons

UC:s rapport visar generellt en stabil utveckling bland svenska företagskonkurser – för perioden januari till september i år har konkurserna ökat i snitt med 2 procent. Men hotell- och restaurangbranschen sticker tydligt ut. Där låg ökningen på hela 22 procent för perioden.

– Arbetsgivaravgifterna för unga har tredubblats, vilket leder till att företag nu slås ut. Vi är mitt i en brinnande högkonjunktur men ändå har många företag inom hotell- och restaurangnäringen svårt att överleva på grund av kostnadsökningar utanför deras kontroll, säger Eva Östling.

 

Höjda avgifter en konkursfaktor

I augusti 2015 höjdes arbetsgivaravgiften för unga från 10,2 till 25,5 procent, och i juli 2016 höjdes den ytterligare, till 31,42 procent.

Även UC pekar ut de höjda arbetsgivaravgifterna inom näringen som en faktor som ökat konkurserna kraftigt i jämförelse med andra branscher.

– Det finns flera tänkbara anledningar till ökningen av konkurser för hotell- och restaurangbranschen. Arbetsgivaravgifterna för ungdomar ökade markant förra året, vilket slår mot lönsamheten i en bransch med redan låga marginaler, säger Richard Damberg, ekonom och utbildningsansvarig på UC. 

Eva Östling understryker att det är låga marginaler man har på hotell och restauranger, och höjer man gradvis arbetsgivaravgifterna blir personalkostnaderna till slut för höga.

–Vissa företag har ökat sina personalkostnader med 13 procent sedan höjningen.

 

Viktig integrationsmotor

Extra kostnader för besöksnäringen drabbar inte bara de enskilda företagarna, utan i slutändan också integrationen, enligt en ny rapport från HUI Research.

– Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. Företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än företag i andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och en av författarna till rapporten.

Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare, enligt rapporten.

– Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...