Annons

Företagsamt miljonregn! Här finns pengar att söka

zoom Sök pengar och satsa internationellt.
Sök pengar och satsa internationellt.
NYHETER. Hela 51 miljoner. Så mycket pengar delar Tillväxtverket nu ut till regionerna – bidrag som kan sökas av små företag med ambition att växa internationellt. Men hittills har få företagare från besöksnäringen sökt.
Annons

Små företag som vill växa internationellt kan söka pengar till sin satsning. Det är Tillväxtverket som fördelar drygt 51 miljoner kronor som kan användas till tjänster och projektanställningar. Både företag som vill ta ett första steg över gränsen och de som redan är etablerade men vill utöka har möjlighet att söka. 

Pengarna fördelas i checkar på mellan 50 000 och 250 000 kronor och ska täcka halva kostnaden – resten ska det sökande företaget stå för.

– Några företag från besöksnäringen har sökt, men inte så många, säger Tony Backer-Meurke som är koordinator för affärsutvecklingscheckar på Tillväxtverket.

Andra företag kan inspireras

Tillväxtverket har gjort en liknande fördelning tidigare, men den här gången är de olika regionerna i Sverige mer involverade och ansvariga för besluten.

– Vi känner att regionerna har bäst koll på vilka företag som finns och har koll på vilka andra behov som finns. Checken är en del i en större stöd, säger Tony Backer-Meurke.

De företag som fick pengar förra gången använde dem till exemplevis marknadsundersökningar, översättningar av webbplatser och att hitta partners.

Kan en så här pass liten summa och satsning ge bestående effekt?

– Ja, det tycker vi. Vi har tittat bakåt och enligt våra undersökning så har de företag som fått pengar nått högre omsättning än andra företag med liknande struktur. Det är en anledning till att vi fortsätter. Och vi tror att det kan ge ringar på vattnet: andra företag kan se och inspireras.

Har några företag inom besöksnäringen sökt?

– Några få, det skulle kunna vara fler. Kanske försvårar vårt krav på att man ska ha en omsättning på 3 miljoner.

När ska man ansöka senast?

– Det är olika i olika regioner. Allt finns listat på Tillväxtverkets webbplats. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...