Annons

Först i landet med digitalt restaurangregister

zoom Den 25 april lanserade kommunen sitt nya digitala restaurangregister.
Den 25 april lanserade kommunen sitt nya digitala restaurangregister.
NYHETER. Nu finns Örebro kommuns restaurangregister på webben. Tanken med den digitala lösningen är att underlätta för krögare att hålla koll på sina ärenden.
Annons

I Örebro har det blivit enklare för blivande krögare att följa sina ärenden inför beslut och för leverantörer att se vilka restauranger som har giltiga tillstånd. Den 25 april lanserade kommunen sitt nya digitala restaurangregister.

– I första hand gör vi detta för att underlätta för krögarna. Den som söker ett tillstånd kan följa sitt ärende och se hur långt det har kommit i ansökningsprocessen. Och den som har ett tillstånd kan se vilka uppgifter som är registrerade och enkelt rätta eventuella fel, säger Leif Andersson, handläggare vid tillståndsenheten i Örebro Kommun.

Underlättar för leverantörer

Den digitala lösningen innehåller ett register där det går att söka efter en specifik restaurang eller se en lista över samtliga, vilket underlättar för leverantörer av alkoholhaltiga drycker. Det är också möjligt att följa diariehistoriken för varje verksamhet, med tillsynsbesök, beslut och varningar.

Inköpet av webbmodulen har totalt kostat 80 000 kronor.

Leif Andersson tror att fler kommuner kommer att följa i Örebros spår.

– Nu när vi har gjort alla prövningar med jurister och it-tekniker så är det enklare för andra att följa efter. Men visst, ett öppet diarium ställer högre krav på oss handläggare. En krögare som ringer kan omedelbart se om telefonsamtalet är diariefört. De kraven ska man kunna ställa på oss, det är bra att bli kontrollerad.

Vilket är nästa digitala steg för kommunen?

– Nu utvecklar vi våra e-tjänster och arbetar med en betalningslösning som gör det möjligt att betala med kontokort när man söker ett tillstånd, säger Leif Andersson.

Visitas chefsjurist Stefan Lundin välkomnar digitala system som underlättar ärendehanteringen.

– I grunden är det väldigt positivt med en digital hantering där det går att följa ärenden och kommunicera med kommunen. Sedan är det viktigt att kommunen har en dialog med restaurangföretagen och att de följer upp hur systemet fungerar.