Annons

Från liten korvmoj till att koncepta jättearenor

zoom
KARRIÄR. Samuel Laulajainen började på Sibylla som 15-åring och blev restaurangchef på Londons största restaurang som 20-åring. Därefter har han utvecklat en rad spännande hotellkoncept, som Haymarket och Downtown Camper. Nu väntar nya utmaningar som Stockholm Lives konceptchef.
Annons

Berätta, vad innebär det att vara konceptchef?

– Jag är ny chef för Concept & Ancillary. Mitt uppdrag är att öka upplevelsen för gästen. Det kan handla om allt från smak, ljud, dofter till det visuella. Gästens helhetsupplevelse helt enkelt.

 

Varifrån kommer du närmast?

– Jag har varit konceptansvarig på Scandic Hotels och bland annat tagit fram koncept för Haymarket, Downtown Camper, Vasateatern och Scandic Continental.

 

Vilka likheter finns det mellan att utveckla koncept för hotell och för arenor?

– Många. I slutändan handlar det om gästens upplevelser. Koncept har blivit oerhört mycket viktigare under de senaste tio åren, det handlar om en ökad internationell konkurrens och starkare krav från gästen.

 

Du har inte börjat din nya tjänst riktigt än, vad blir din första uppgift?

– Sätta mig in i den här delen av besöksbranschen.

 

Vad fick dig att byta bransch efter tjugo år i hotellbranschen?

– Jag har gjort tio till tolv hotellöppningar, och nu kändes det som om det var dags att lära sig någon nytt. Även om jag älskar hotellbranschen var inte det här något svårt beslut att fatta.

 

Stockholm Live driver fyra arenor, Ericsson Globe, Annexet, Hovet och Tele2Arena, vad har du för planer med de olika arenorna?

– Oj, det kan jag inte svara på än. Först ska jag lära mig affären, sätta mig in i marknaden och hur de olika arenorna fungerar.

 

Hur kommer det att märkas att det är du som tagit över som konceptchef?

– Det får bli en överraskning.

 

Du har jobbat länge i branschen, vilka erfarenheter kommer du att ha störst nytta av?

– Att ta fram koncept som gästerna gillar och vill ha. Jag har en bred erfarenhet av att kombinera nöje med musik och ta fram stora events. Vi jobbade mycket med musik även på Scandic.

 

Vilket projekt var du senast involverad i?

– Downtown Camper. Det är spännande att försöka ta fram produkter som passar den lokala marknaden. Att jobba med Downtown Camper var kul, det var ett koncept som ingen gjort förut och vi var ett bra team.

 

Vad har du för arbetsfilosofi?

– Livet är för kort för att man inte ska jobba med saker som är roligt. Med den här nya rollen får jag kombinera precis allt jag älskar, och det ser jag fram emot.