Annons

Furuvik bygger havshotell och interaktiv spöktunnel

zoom Furuviksparken omvandlar sin spökborg till ett interaktivt spöktåg och bygger ett helt nytt havshotell.
Furuviksparken omvandlar sin spökborg till ett interaktivt spöktåg och bygger ett helt nytt havshotell.
NYHETER. Nöjes- och djurparken Furuvik satsar mångmiljonbelopp på att utveckla sitt gästerbjudande. Nu ska ett ökat konferensfokus förlänga säsongen.
Annons

På Furuvik vilar man inte på lagrarna. Från förra årets två nya åkattraktioner för barn, till årets berg- och dalbana Fireball tar man nu ytterligare ett steg mot en mer modern och intressant familjedestination när den befintliga Spökborgen byggs om till en interaktiv dark ride för 25 miljoner kronor. Invigning sker i maj 2018.

− Det blir jättehäftigt, säger Nina Tano, vd för Furuvik. Vi är först i Sverige med den är typen av interaktiv upplevelse. Tanken är att man ska samla poäng och tävla mot varandra genom att skrämma spöken medan man åker i spöktunneln. Det kommer lyfta tivoliupplevelsen till en helt ny nivå.

Satsning på konferenser

Interaktiva attraktioner blir allt mer populära, särskilt i USA. Nina Tano ser även andra möjligheter med att ha en ny året runt-aktivitet.

− Övriga tivolit stänger ju ner 20 augusti, så för företagsevent och konferenser kan det vara kul att ha en extra inomhusaktivitet.

Tanken är i förlängningen att bli ett ännu mer året runt-öppet alternativ, och därför bygger man nu även ett nytt havshotell för 25 miljoner. Hotellet kommer att erbjuda 28 stycken 4-bäddsrum för familjer eller konferensdeltagare.

− Nästa år tar vi även över en fiskrestaurang nere vid kajen, så våra konferensgäster kommer kunna bo och äta fantastiskt när de kommer till oss. Vi kan komplettera naturupplevelser med aktiviteter som spöktåget och guidade djurupplevelser, säger Nina Tano.

Under 2016 tog Furuvik emot 260 000 besökare, och prognosen för 2017 är 300 000. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...