Annons

Här öppnar landets första veganska snabbmatskedja

zoom Kocken Sebastian Schauermann har startat veganska fastfoodkejdan Taku-Taku.
Kocken Sebastian Schauermann har startat veganska fastfoodkejdan Taku-Taku.
NYHETER. Kocken Sebastian Schauermann tröttnade på det dåliga veganska matutbudet. Och startade en unik snabbmatskedja med gröna matinfluenser från världen över.
Annons

Det var häromåret som Sebastian Schauermann fick frågan från konsertarrangören Luger om han kunde ta fram ett nytt veganskt matkoncept som kunde ambulera på festivalerna Way out West, Popaganda och Stockholm Music & Arts. Taku-Taku var då bara ett matstånd som sålde indiska curry-tacos.

Rätt kundunderlag

Efter det intresserade sig ekobutiken Paradiset för konceptet. Sickla blev först ut i maj, och Södermalmsfilialen får en Taku-Taku i augusti.

− Paradiset är perfekt eftersom det finns precis rätt kundunderlag på plats – folk som handlar ekologiskt och är intresserade av miljö. Men i framtiden tänker jag att Taku-Taku ska få leva ett eget liv och yngla av sig när det dyker upp bra ställen, säger Sebastian Schauermann, som även gett ut fyra kokböcker och driver egen matstudio i Stockholm.

Taku-Taku lanseras som ”slow cooked vegan fast food”.

− Det är ett sätt att laga mat från grunden. Vi lägger ner mycket tid i köket, fast det är fast food utåt för gästerna. Konceptet är att kunna plocka street food-influenser hejvilt från hela världen. Bäst hittills har varit mat från Indien, Korea, Japan och Mexiko – länder som redan har bra veganska rätter i sin matkultur. Det är deras husmanskost. I Sverige har vi tunnbrödsrulle, i Mexiko tacos.

Är du vegan själv?

− Nej, jag valde snabbt att komma ut som flexitarian! Men jag växte upp med en mamma som var vegetarian, så jag har alltid varit intresserad. Tyvärr har jag inte tyckt att utbudet i Stockholm är så spännande, och jag kände verkligen att det fanns ett behov av något nytt. För mig är det en väldigt rolig utmaning.

Du driver restaurangerna i samarbete med Electrolux och Risenta. Är det ett tecken i tiden tror du?

− Kanske det! Jag var redan varumärkesambassadör för Risenta, så det kändes logiskt att få med dem på tåget när deras produkter också finns på Paradiset. Det blir en väldigt bra inspiration för kunderna. Electrolux jobbar ständigt med nya metoder för att laga mat med lägre energi och svinn, så det är jättekul att få jobba närmare dem också. 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...