Annons

Han gör 40 krogbesök på 7 timmar

zoom Matbloggaren Pierre Orsander ska slå sig in i rekordböckerna genom att äta på 40 restauranger inom 7 timmar.
Matbloggaren Pierre Orsander ska slå sig in i rekordböckerna genom att äta på 40 restauranger inom 7 timmar.
NYHETER. Matbloggaren och livsnjutaren Pierre Orsander ska sätta avtryck i mathistorien. Han ska nämligen slå rekord i restaurangbesök genom att under sju timmar äta på 40 restauranger.
Annons

Intresset för krogbranschen är omåttligt stort. Och större lär det bli: Med lite tur har vi ett nytt svenskt rekord under Matnatten, den 27 oktober. Då ska malmöbon och matbloggaren Pierre Orsander slå sig in i världshistorien – och in i Guinness Rekordbok.

Du ska besöka 40 restauranger på sju timmar. Hur förbereder du dig?

– Jag är ju van vid att testa krogar, eftersom jag gör det på min blogg. Nu kommer jag att grunda med en lätt sallad. Därefter gäller det att ha is i magen och inte äta upp allt på varje ställe. Det mest kritiska är förflyttningen mellan krogarna, och tiden det tar att få in maten.

På din blogg skitgott.se skriver du mycket om mat och om restaurangvärlden. Vad på en meny får dig att gå igång?

– Ärliga och spännande råvaror, och inte bara köksfranska. Häromsistens testade jag en dessert med hallon och dill, det var fantastiskt.

Du har stor krogvana. Finns det något som krögare glömmer när de öppnar nytt ställe?

– Något som borde bli vanligare är att låta gastronomer inom olika matriktningar komma på smakprovningar innan menyn är satt. Ofta bjuder man in till provsmakning av menyn samma dag eller dagarna innan en meny ska lanseras. Då är det för sent att ta till sig feedback.

Hur viktiga är egentligen toaletterna? 

– Personligen för mig är det mycket viktigt. Att ha en ren miljö även på toaletter speglar helheten av restaurangens grad av renlighet.

Du är från Malmö – vad tycker du om utvecklingen av kroglivet?

– Det jag tycker är en riktigt spännande utveckling i Malmö är nischade restauranger. Malmö Saluhallens öppnande och Mitt i Möllans matsatsning är väldigt spännande exempel på detta. Där hittar man restauranger som har nischar sig på en specifik sak, som mackor, poké bowls och kör stenhårt på en specifik maträtt och att göra den unik.