Annons

Han tar med Clarion på framtidens hotellresa

zoom Har service i blodet. Redan som tonåring jobbade Henrik Berghult julbord på farfars ställe.
Har service i blodet. Redan som tonåring jobbade Henrik Berghult julbord på farfars ställe.
PORTRÄTT. Med Nordic Choice flaggskeppsatsningar är det lätt att Clarion hamnar i medieskugga. Men även här råder febril aktivitet. För Henrik Berghult, koncerndirektör och Finlands-chef är det ingen rast och ro.
Annons

I höstas ledde Clarions koncerndirektör Henrik Berghult två stora etableringar på andra sidan Östersjön: ett helt nybygge på Helsingfors flygplats Vanda och ett till hotell mitt i centrala Helsingfors.

–Det är stort att öppna två jättehotell i Finland samtidigt. För oss är det ett helt nytt land. Vi byggde allt från grunden med lokal organisation och marknadsetablering av varumärket.

 

Vill öppna i Köpenhamn

Henrik Berghult har praktiskt tagit service i blodet. Hans farfar hade ett hotell i Hällevik där Henrik extraknäckte under sin uppväxt. Redan i tonåren klättrade han från nisse till hovmästare under julbordssäsongen.

Clarion Hotel på Köpenhamns flygplats öppnade i april i år. Och nu siktar koncernchefen in sig på city.

–Nästa stad på min bucket list är Köpenhamn. Tänk att få till det! Ett stort hotell i city, av samma kaliber som Clarion Sign i Stockholm, säger Henrik Berghult och blickar ut från terrassen bredvid spaavdelningen på det sistnämnda hotellet.

–Kolla vilken utsikt! säger Henrik Berghult och slår ut med händerna. Clarions ambition är att bli Nordens största och mest passionerade hotellkedja. Vi vill expandera utanför våra huvudorter. Där ska vi få till det vi är så bra på, att bygga Living Rooms, där vi får in lokalbefolkningen på hotellen. Vi ska komma in som ett ungt, tufft och kul varumärke som har en helt egen kultur.

Sin mesta kontorsbundna arbetstid spenderar han ett par dagar i veckan på Clarion Sign. Men utan att ha en fast arbetsplats.

–Jag gillar att sitta på olika platser här på hotellet. Det är härligt att se all aktivitet som pågår runtomkring.

 

Het hotellmarknad

Ute i landet händer även där en hel del. År 2020 ska storsatsningen i Helsingborg stå klar – en anläggning som ska kunna ta emot 1300 kongressgäster. ”Ett prestigeuppdrag”, enligt Berghult. Hotellen i Göteborg går fortsatt bra. Malmö ännu bättre. Den heta hotellmarknaden ser inte ut avmättas inom den närmsta framtiden.

–Vi ser inga tendenser till att marknaden skulle avstanna. Konjunkturen i Sverige är väldigt stark. Det finns kapacitetsväxt i Stockholm 2017. Kanske att det kommer bli lite färre event och kongresser, men vet du vad, det sa vi 2015 också. Och så kom den stora Jehovaskonferensen och fyllde alla hotell ända upp till Uppsala.

På den norska marknaden har det dock varit sämre. Framförallt i Stavanger där ett helt nybyggt super-Clarion, Clarion Air, fick dra ner driften till minimumkraft.

–Vi öppnade det mitt under krisen 2015. Det var tufft, vi gjorde allt för att spara ner på kostnaderna och samtidigt hålla vår upscale nivå. Det var en balansgång att överleva rent ekonomiskt kontra att möta gästens förväntningar. Samtidigt är det svårt när människor man bryr sig om måste gå.  Jag har haft många smärtsamma goodbyes. Det är ju de här människorna ute på hotellen som gör jobbet, som är ansiktet utåt.

 

 

Vi hinner med flera stopp inuti Clarion Sign under den dryga timme som Besöksliv är på plats: I spat, på terrassen, i konferensen, lunchmatsalen och lobbyn. Henrik Berghult missar inte att heja på en enda personal som kommer vår väg under den tiden.

Vilken är Clarions största utmaning just nu?

–Generellt är alltid den största utmaningen att hitta och attrahera rätt medarbetare till våra hotell – det är helt avgörande för vår framgång, oavsett om vi pratar Stavanger, Helsingfors eller Malmö.

 

Hobo, At Six och Tak har fått mycket medial uppmärksamhet. Hur ska Clarion förhålla sig till signaturhotellen?

–Independenthotellen är en del av vår strategi. De lever lite sina egna liv i periferin, de ska vara spjutspetsen i de städerna där vi sätter dem. Men tanken är att vi fyller olika funktioner. Och bara för att du är på konferens på ett Clarion så finns det ju inget som hindrar att du sedan åker till Copperhill i Åre med familjen på skidsemester. Vid många tillfällen så är det samma gäst, bara att de rör sig olika beroende på syfte.

 

Clarions varumärke ska bygga på igenkänning. Samarbetet med Marcus Samuelssons restaurangkoncept Kitchen & Table är ett exempel. Hur funkar det?

– Marcus är en fantastisk partner att jobba med. Framförallt för att vi gör det joint venture, det vill säga – vi betalar inte honom för att använda hans logga utan han sitter aktivt med i vår styrelse och är väldigt engagerad. Att han öppnar Red Rooster i London är bara bra då kommer han lite närmare oss.

 

Vilket hotell skulle du personligen vilja ha in under kedjan? 

 –Som destination står Köpenhamn högst på listan för att få nordisk huvudstadstäckning nu efter Helsingfors. Ett lämpligt projekt där är väl vad vi helst skulle vilja få till annars är jag av den personliga uppfattningen att vi har en av branschens bästa portföljer riktigt fördelat per destination i och med att vi fick till Clarion Malmö Live.