Annons

Hårdrock lockar till Kittelfjäll

zoom Traditionen Hårdrocksweekend får sällskap av nya evenemang.
Traditionen Hårdrocksweekend får sällskap av nya evenemang.
NYHETER. I helgen är det dags för hårdrocksweekend i Kittelfjäll. I år hålls arrangemanget för 16:e gången och helgen har blivit en inarbetad tradition. Framöver ska Hotell Kittelfjäll satsa mer på event för att locka nya kundgrupper och förlänga säsongen.  
Annons

– Det finns ett gäng män i Sundsvall, Örjans pojkar, som har kommit hit på hårdrockshelgen varje år. Det är Örjan som drar ihop ungefär samma personer från år till år.

Det berättar Margret Fjellström, som är receptionschef på Hotell Kittelfjäll.

– Hotellet är nästan fullbokat och även de som har stugor här kommer. Vi kan ta emot 400 insläpp i restaurang och bar. Det drar mycket folk när det är något särskilt som händer.

Gamla och nya teman

Försäljning och mat är den stora intäkten. Hårdrockshelgen lockar sin specifika publik, medan temahelgen Gastroski har sin målgrupp och Umeå respektive Luleå ski business har sina.

– Då drar vi ihop en mötesplats för företagare, med musik och föreläsningar. I år bjuder vi även in lokala företag. Förhoppningen att de som kommer hit ska inspireras att lägga sina framtida konferenser här, säger Margret Fjellström.

Eventen har olika karaktär, men grunden är densamma: Gästen ska vilja ha en skön dag i backen, bra after ski och möjlighet att konferera.

– Det som binder gästerna samman är känslan för genuin skidåkarmiljö. Och bakgrunden till just hårdrockshelgen är att de som tidigare drivit hotellet, som Roger Vikström, har ett genuint hårdrocksintresse.

Fler event framöver

Hotell Kittelfjäll vill hitta en egen nisch för att undvika att konkurrera om samma kunder som anläggningarna i dalgången bredvid. Framöver vill hotellet utveckla arbetet med event, säger vd Fredrik Sidevärn.

– Vår ambition när vi gick in i säsongen var att göra ett event varje helg. Vi har kanske inte nått ända fram men till nästa säsong ska vi sätta teman som student ski, 80-tal – både litet och stort. Det står högt på vår agenda.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...