Hon ska sälja in Umeå: ”Här har vi allt”

Sara Gustavsson Foto: Pressbild

Tillbaka igen. Sara Gustavsson är uppvuxen i Umeå, har bott och arbetat länge i Stockholm. Men, nu går flyttlasset tillbaka till Umeå och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå.

KARRIÄR. Bred bakgrund och ett brinnande intresse för hembygden. Det gjorde att Sara Gustavsson och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå kändes som en Perfect Match. 

Grattis till det nya jobbet som vd på Visit Umeå, Sara Gustavsson!

– Tack. Det här känns verkligen spännande. Vi har bott i Stockholm i många år, men snart går flyttlasset alltså tillbaka till min hembygd Umeå. Det här är något som jag ser mycket fram emot.Artikeln fortsätter under annonsen

Än så länge har du inte hunnit börja jobba på Visit Umeå, du är fortfarande kvar på HBO Nordic …

– Det stämmer. Och det innebär att jag inte haft tid att sätta mig in i min kommande roll än. Dock hade jag den stora förmånen att vara uppe i Umeå på min nya arbetsplats under förra veckan, då vi hade satt ett späckat schema.

Du har en bred bakgrund, berätta!

– Jag är civilekonom med marknadsföringsinriktning och utbildade mig just på Umeå universitet. Har jobbat fem år i flygbranschen där jag jobbade med att utforma ett samarbete mellan destinationer, hotell och aktörer och även tre år på HBO Nordic med digital marknadsföring. Att gå vidare hit kändes som ett naturligt steg.

Hur kom det sig att du nappade på erbjudandet om att ta över som vd på Visit Umeå?

– Resebranschen är en öppen och nyfiken bransch, och det gillar jag. Umeå är ett så spännande varumärke och jag känner starkt att jag vill marknadsföra den här fantastiska regionen.

Så, nu flyttar du och familjen ”hem” igen.

– Min man och jag har länge lekt med tanken att flytta tillbaka hit. Han har också sina rötter utanför Stockholm. Vi har alltså länge sneglat på möjligheten att lämna Stockholm, så när den här chansen dök upp kändes det som ett enkelt beslut att fatta.

Vad är det Umeå har att erbjuda besökaren?

– Allt! Umeå känns som en storstad, men i litet format. Här har vi kultur, shopping och ett spännande och aktivt entreprenörskap. Men regionen har också en fantastisk natur med alla dess möjligheter.

Vilka erfarenheter kommer du att dra nytta av?

– Min breda bakgrund inom marknad och mina digitala kunskaper kommer att tillföra mycket. På HBO är jag ansvarig inom fyra avdelningar, digital marknadsföring, sociala medier, kundrelationer och kundservice. Detta kommer jag att ha nytta av i Umeå. Våra besökares beteenden förändras i allt snabbare takt, och här måste vi vara med inom besöksnäringen.

Vad ser du för utmaningar som hägrar i horisonten?

– Jag ska ärligt säga att jag ännu inte hunnit sätta mig in tillräckligt mycket i verksamheten för att kunna svara på det. Generellt kan man ju konstatera att det blir allt svårare att nå ut till potentiella besökare i det buzz och omvärldsbrus som idag existerar. Där kan jag stötta mig mot mina tidigare erfarenheter vad gäller digital marknadsföring och sociala medier. Att nå ut med budskapet om att vi finns som besöksmål är en stor utmaning. När besökaren väl hittat hit kommer det att ge sig självt.

Du börjar i augusti. Vilken blir din första uppgift?

– Att lära känna organisationen ordentligt. Att träffa våra medlemmar och få insikt i hur de ser på verksamheten och ta reda på hur vi på Visit Umeå kan hjälpa dem att nå sina affärer.

Fakta

Sara Gustavsson

Ålder: 39

Utbildning: Civilekonom med inriktning på marknadsföring.

CV: Har jobbat inom flygbranschen och nu senast på HBO Nordic med digital marknadsföring.

Så jobbar jag: "Som person söker jag mig alltid till organisationer där jag vet att jag kommer att trivas, med produkter jag brinner för och med tydliga mål. Då kommer jag till min rätt och presterar maximalt."

Det gör jag om fem år: "Jag jobbar alltid utifrån olika visioner och om fem år kommer jag att jobba kvar här i Umeå, med att marknadsföra regionen, på det ena eller andra sättet. "

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Skåne

Rekordmånga danska turister i Skåne

NYHETER. Danska kronan är stark och det lockar till besök.

Annons
Thomas Brühl Visit North

Thomas Brühl digitaliserar besöksnäringen

NYHETER. Visit North utvecklar ny app och plattform.
Kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget tog hem segern mot Danmark

NYHETER. Efter landskampsvinsten laddar Svenska Kocklandslaget för VM.
Unga i fjällen

Svenska fjällen trendar bland unga

NYHETER. En ny generation upptäcker fjällen – nu anpassar STF.
kfc

Kedjan KFC växer i Sverige

NYHETER. Fem restauranger med 200 000 gäster per månad.
Torbjörn Wallin

Torbjörn Wallin ska säkra Idre Himmelfjälls framtid

KARRIÄR. Hans mål: 2 600 bäddar inom 500 meter från liften före jul 2019.
Möten

Svenska Möten slår rekord

NYHETER. Allt fler väljer mer okonventionella mötesformer.
Vibeke Raddum

Hon ska ta First in i framtiden

KARRIÄR. Vibeke Raddum vill forma framtidens hotellupplevelser.
Phil's

Så ska kedjan Phil's Burger växa

NYHETER. Ger sig in i konkurrensen på trendkänsliga Söder.
Baljeu

Därför lämnar Baljeu Grönklittsgruppen

NYHETER. ”Vi har diskuterat olika linjer men inte varit oeniga”.
Sayan

Bommar igen Råkultur – det ska Sayan Isaksson göra nu

NYHETER. Stället som banade väg för Stockholms nya sushi-våg stänger.
Fanny Sturén

Så ska Svenska Brasserier satsa på hållbarhet

KARRIÄR. Fanny Sturén blir kedjans första hållbarhetschef.
Karlatornet

Nordic Choice öppnar i Nordens högsta byggnad

NYHETER. Petter Stordalen om supersatsningen: ”Ett unikt projekt”.
Surströmmingsskiva på Tennstopet 2017

Rusning i hundratals till krogens stinkande fest

NYHETER. Gäster kommer från hela världen för att äta surströmming här.
Kebnekaises topp

Allt fler svenskar semestrar i Sverige – Kebnekaise extra trendigt

NYHETER. 25% fler beräknas vilja bestiga Sveriges högsta berg i år.
Way Out West 2017

Nytt rekord för Way Out West

NYHETER. Gav ringar på vattnet för Göteborgs besöksnäring.
Jukka Turku, Elite Hotels 1

Han fick 3 nya arbetsplatser – i ett jobb

KARRIÄR. Jukka Turku blir hotelldirektör för flera Elite-hotell i Malmö.
Fiskeskola på Getnö Gård, Åsnen

Ny nationalpark – ett grönt lyft för Smålands turism

NYHETER. Öppnar 2018: "Liknar ingen annan nationalpark i landet".
Hotellrum

Bra sommarstart för hotellen – trots junivädret

NYHETER. Antal gästnätter ökade med 7,5 procent – flest var privatgäster.
Gothia Towers Osteria

Gothia Towers växer: Öppnar ny restaurang

NYHETER. Med hela 330 sittplatser ska mässan bredda sitt ätutbud.
Kent-turism i Eskilstuna

Kent-turism är Eskilstunas nya melodi

NYHETER. Lockar besökare från hela Sverige – vill resa minnesmärke.
Idre Fjäll 1

Idre går mot supertidig säsong: "Snörekord i oktober"

NYHETER. Ökad efterfrågan ligger bakom höstsatsningen.
Helena Ahldén 1

Går till nytt toppjobb på snabbväxande Pinchos

KARRIÄR. Helena Ahldén blir COO på kedjan som öppnar 16 ställen i år.
Sivans ost

Är det här Nordens bästa matdestination?

NYHETER. Det smakar bättre västerut – enligt Embla Food Awards.
The Steam 11

The Steam Hotel har öppnat: "Helt fullbokat"

NYHETER. Efter stor invigningsfest – bokningsläget över all förväntan.
Skallefteå Airport 1

Nytt trafikrekord på Skellefteå Airport: "Otroliga siffror"

NYHETER. Flyg-vd:n om dubblat resenärsantal – andra månaden i rad.
Lily Bollinger Award 2017

Sommelierer snurrar glasen för prestigetitel

NYHETER. De 3 tävlar om titeln ”Årets Lily Bollinger”.
Äldre

Glöm inte 40 plus: "Äldre är vip!"

NYHETER. Kim Walker värnar om vikten av åldersneutralitet.
Linda Christoffersson

På hennes jobb är det Vilda Västern varje dag

SOMMARINTERVJU. Hon är ny affärsområdeschef på High Chaparral.
Sissie Svärdström

Efter 45 år som servitris: ”Jag har världens bästa jobb!”

SOMMARINTERVJU. Sissie Svärdström: ”Ju krångligare gäst – desto roligare”.
Trädgår'n

Trädgår'n växer så det knakar

NYHETER. Ikoniska Göteborgs-stället ökar omsättningen.
Abba Björn Eva

Björn Ulvaeus: ”För att bli engagerad måste jag känna lust”

EVA MÖTER. ABBA-profilen om hur han tog steget in i besöksnäringen.
Cykel Skåne

Skåne tar hjälp av Australien – ska bli bättre på naturturism

NYHETER. Ska hjälpa besöksnäringen att skapa nya erbjudanden.
Charlotte Skott

Hon har lyft ett flygande samarbete över nationsgränserna

SOMMARINTERVJU. Charlotte Skott är Scandinavian Mountains ansikte utåt.
Sturehof, Stureplan 11.

Efter het debatt – nu har parterna setts i samtal om Stureplanerna

NYHETER. Krögare och fastighetsägare ska diskutera vidare.
Almedalsveckan 2017

Rekordbra siffror för Almedalsveckan – så här kan den växa

NYHETER. Inspiration Gotlands vd: "Varit fullbokat överallt i Visby".
 
Andreas Stenberg

Han blir ny vd för Årets Kock

NYHETER. Andreas Stenberg: ”Ett drömjobb!” 
Ronneby brunn puff

Smart drag för Ronneby Brunn

NYHETER. SM-mästerskap ska locka folk till hela Blekinge.
Petter

”Krogbranschen är en jäkla bra testpilot för unga”

EVA MÖTER. Artisten och krögaren Petter i samtal med Visitas Eva Östling.
Grönklitt snö

Mer vitt i Grönklitt

NYHETER. Säsongen ska förlängas med toppmodernt snösystem.
Björn Hotell

Ekonomen: ”Det blir en bra hotellsommar”

NYHETER. Visitas Björn Arnek spår bra business för besöksnäringen.
Pontus tekniska

Pontus Frithiof öppnar restaurang på Tekniska museet

NYHETER. Strategin: Går från fine dining till mer publika enheter.
Mingel Almedalen

Är det här Almedalsveckans coolaste mingel?

VIMMEL. Kolla in! De var där Visita bjöd in till sina årliga fest.
karma

Karma expanderar internationellt

NYHETER. Tar klivet ut från den svenska marknaden.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.