Hon ska sälja in Umeå: ”Här har vi allt”

Sara Gustavsson Foto: Pressbild

Tillbaka igen. Sara Gustavsson är uppvuxen i Umeå, har bott och arbetat länge i Stockholm. Men, nu går flyttlasset tillbaka till Umeå och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå.

KARRIÄR. Bred bakgrund och ett brinnande intresse för hembygden. Det gjorde att Sara Gustavsson och den nya tjänsten som vd på Visit Umeå kändes som en Perfect Match. 

Grattis till det nya jobbet som vd på Visit Umeå, Sara Gustavsson!

– Tack. Det här känns verkligen spännande. Vi har bott i Stockholm i många år, men snart går flyttlasset alltså tillbaka till min hembygd Umeå. Det här är något som jag ser mycket fram emot.Artikeln fortsätter under annonsen

Än så länge har du inte hunnit börja jobba på Visit Umeå, du är fortfarande kvar på HBO Nordic …

– Det stämmer. Och det innebär att jag inte haft tid att sätta mig in i min kommande roll än. Dock hade jag den stora förmånen att vara uppe i Umeå på min nya arbetsplats under förra veckan, då vi hade satt ett späckat schema.

Du har en bred bakgrund, berätta!

– Jag är civilekonom med marknadsföringsinriktning och utbildade mig just på Umeå universitet. Har jobbat fem år i flygbranschen där jag jobbade med att utforma ett samarbete mellan destinationer, hotell och aktörer och även tre år på HBO Nordic med digital marknadsföring. Att gå vidare hit kändes som ett naturligt steg.

Hur kom det sig att du nappade på erbjudandet om att ta över som vd på Visit Umeå?

– Resebranschen är en öppen och nyfiken bransch, och det gillar jag. Umeå är ett så spännande varumärke och jag känner starkt att jag vill marknadsföra den här fantastiska regionen.

Så, nu flyttar du och familjen ”hem” igen.

– Min man och jag har länge lekt med tanken att flytta tillbaka hit. Han har också sina rötter utanför Stockholm. Vi har alltså länge sneglat på möjligheten att lämna Stockholm, så när den här chansen dök upp kändes det som ett enkelt beslut att fatta.

Vad är det Umeå har att erbjuda besökaren?

– Allt! Umeå känns som en storstad, men i litet format. Här har vi kultur, shopping och ett spännande och aktivt entreprenörskap. Men regionen har också en fantastisk natur med alla dess möjligheter.

Vilka erfarenheter kommer du att dra nytta av?

– Min breda bakgrund inom marknad och mina digitala kunskaper kommer att tillföra mycket. På HBO är jag ansvarig inom fyra avdelningar, digital marknadsföring, sociala medier, kundrelationer och kundservice. Detta kommer jag att ha nytta av i Umeå. Våra besökares beteenden förändras i allt snabbare takt, och här måste vi vara med inom besöksnäringen.

Vad ser du för utmaningar som hägrar i horisonten?

– Jag ska ärligt säga att jag ännu inte hunnit sätta mig in tillräckligt mycket i verksamheten för att kunna svara på det. Generellt kan man ju konstatera att det blir allt svårare att nå ut till potentiella besökare i det buzz och omvärldsbrus som idag existerar. Där kan jag stötta mig mot mina tidigare erfarenheter vad gäller digital marknadsföring och sociala medier. Att nå ut med budskapet om att vi finns som besöksmål är en stor utmaning. När besökaren väl hittat hit kommer det att ge sig självt.

Du börjar i augusti. Vilken blir din första uppgift?

– Att lära känna organisationen ordentligt. Att träffa våra medlemmar och få insikt i hur de ser på verksamheten och ta reda på hur vi på Visit Umeå kan hjälpa dem att nå sina affärer.

Fakta

Sara Gustavsson

Ålder: 39

Utbildning: Civilekonom med inriktning på marknadsföring.

CV: Har jobbat inom flygbranschen och nu senast på HBO Nordic med digital marknadsföring.

Så jobbar jag: "Som person söker jag mig alltid till organisationer där jag vet att jag kommer att trivas, med produkter jag brinner för och med tydliga mål. Då kommer jag till min rätt och presterar maximalt."

Det gör jag om fem år: "Jag jobbar alltid utifrån olika visioner och om fem år kommer jag att jobba kvar här i Umeå, med att marknadsföra regionen, på det ena eller andra sättet. "

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Östersund

Efter många turer: Östersunds-krögare får ha öppet längre

NYHETER.  Mathias Madsen välkomnar beskedet: "En riktigt sportseger!".

Annons
Sturehof, Stureplan 1

Stureplanskrögare: "Det går att bygga om utan massrivningar"

NYHETER. Stureplan kan bli byggarbetplats i 7 år: PG Nilsson har alternativ plan.
Nedläggningshotad skärgårdstrafik

Skärgårdslinjer nedläggningshotade efter SL:s beslut

NYHETER.  Peter Henricson, Strömma: "Det blir ett offentligt monopol".
Scandic störst i Finland

Efter storaffär: Scandic blir störst på finska marknaden

NYHETER. Frank Fiskers om 43 nya hotell: ”Affären är nummer två efter Rica-köpet".
Wildfire, Kolmården 1

Kolmårdens glädjebesked: Wildfire får grönt ljus av kommunen

NYHETER. Fogelmarck: ”Otroligt roligt, en lättnad. Gästerna efterfrågar Wildfire.”
Visita sågar Snabbspåret

Eva Östling riktar skarp kritik mot för långsamt snabbspår

NYHETER. Visitas vd sätter ner foten: "Hitills är resultatet alldeles för dåligt".
Lao Lopes, Harrys Gävle

Krögare i Gävle jublar åt förlängt serveringstillstånd: "Kvitto att vi skött oss"

NYHETER. Lao Lopes, ägare av Harrys får servera alkohol till klockan 03 året ut.
Svensk turism 2016

Så bra gick svensk turism förra året: Omsatte nära 300 miljarder

NYHETER. Men Visitas Eva Östling tror att Sverige kan satsa "ännu mer". 
Susanne Wallin, Haparanda stadshotell

Drömmen blev sann – hon tar över Haparanda Stadshotell

NYHETER. Började jobba som nisse som 16 -åring – nu har Susanne Wallin köpt.
Parks and Resorts

Efter Parks and Resorts rekordår – vill investera mer

NYHETER.  vd Fogelmarck: "Ökade med 3% jämfört med tidigare rekordår".
Taku-Taku 1

Här öppnar landets första veganska snabbmatskedja

NYHETER. Kocken Sebastian Schauermann vill öppna fler enheter.
Flygskatt Eva Östling

Eva Östling: "Regeringen tror inte på sitt eget förslag om flygskatt"

NYHETER. Förvirring kring senaste turerna – USA och Turkiet får rabatt. 
Ligulas nya motell i Älvsjö

Ligulas nya motellkedja tar form

NYHETER. Öppnar enhet nummer två i Älvsjö. 
Frösö Park Arena 1

Frösö Park skapar ny reseanledning – öppnar aktivitetshall

NYHETER. Har inspirerats från parken Woodward i USA.
Restaurang Göteborg, Stockholm 1

Akut brist på krogpersonal i sommar

NYHETER. Ny rapport visar siffror för hotell- och restaurangbranschen. 
Kalmar Årets Sommarstad 2017

De vinner Årets sommarstad – igen!

NYHETER. Turistchefen: "Många känenr en stolthet för staden".
Sundbyholms gästhamn 1

Mälardalen lockar allt fler turister

NYHETER. "Besöksnäringen har mycket stark tillväxt i regionen".
Red Rooster, London 1

Marcus Samuelsson öppnar Red Rooster i London

NYHETER. Tar sitt koncept från Harlem till Europa: "Spännande".
Best Western Strand, Visby 1

Så fullbokad är Almedalsveckan: "Förberedda sen februari"

NYHETER. Hotellen i Visby på högvarv – boenden finns bara kvar utanför muren.
Jimmi Eriksson och Annie Lundin 1

Storslam under NM: Svenska kockar lagade hem dubbla guld

NYHETER. Jimmi Eriksson och Annie Lundin sopade banan i finska Lahti.
Mamma Mia The Party 1

Björn Ulvaeaus tar Mamma Mia The Party till London

NYHETER. Succén från Gröna Lund på export – bygger helt ny byggnad.
Oaxen Krog sommelierer

Svensk krog har en av världens bästa vinlistor

NYHETER. Nu vill Oaxen krog locka internationella vinnördar. 
Snälltåget 1

Extra nattåg förlänger Åres säsong

NYHETER. Turismutvecklaren: "Positivt" – efter nedläggningshotade nattåg.
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.