Hon ska ta First in i framtiden

Vibeke Raddum Foto: Pressbild

"Det viktigaste blir att leda utvecklingen av First Hotels som hotellkedja", säger Vibeke Raddum.

KARRIÄR. Vibeke Raddum är veteranen som 1 oktober tillträder som ny administrativ chef för First Hotels. Med ett utifrånperspektiv från många år i den internationella resebranschen återvänder hon nu till hotellvärlden. 

Vad innebär din roll som administrativ chef?

− Det viktigaste blir att leda utvecklingen av First Hotels som hotellkedja. Vad är det världen behöver av en hotellkedja i framtiden? Vi ser tydliga ändringar i resemönster, beställningsprocesser, förväntningar och kommunikation. Allt detta måste vi ta på allvar när vi skapar morgondagens hotellkedja.

Ska ni bli mer digitala?

− Digitaliseringen är helt klart kärnan i det hela. Det handlar om hur man möter kunden. Vi måste anpassa våra verktyg och vår produkt efter vad kunden använder.

First finns främst i Skandinavien i dag. Finns det ytterligare expansionsplaner?

− När jag börjar i oktober kommer vi att lägga strategier kring vad vi önskar att göra framöver. Utöver mer än 60 hotell i Skandinavien har First 31 hotell i Spanien genom ett utvidgat dual branding-avtal med hotellkedjan Petit Palace. Det är inte heller någon hemlighet att vi tittar vidare bortom Skandinavien och Spaniens gränser, och vi hoppas kunna komma med nyheter kring dettta under hösten 2017.

Är Firsts franchisekoncept en flexibel lösning eller kan det vara begränsande?

− Jag tänker att ett franchisekoncept ger goda möjligheter. Samtidigt ställer det krav på oss att skapa värde för såväl gästerna som för hotellen. Vårt mål är att erbjuda en franchiseprodukt som inte är en «one size fits all»-modell, utan där vi lyssnar till varje potentiella franchisetagares önskemål och möjligheter. Naturligtvis har ett hotell på en skidresort andra behov än ett boutique-hotell i Stockholm. Alltför många hotellkedjor försöker stöpa de enskilda hotellen efter kedjans standarder, och då blir konceptet begränsande. Om franchisehotellen tappar sin «själ» är detta också en förlust för hotellkedjan som helhet. Vi ska hjälpa hotellen att bli bättre, inte tråkigare och mer anonyma.

Du har varit på Tumlare i många år. Varför lämnar du nu?

− Framför allt för att jag varit där i 16,5 år – 11 år som Norgechef och 5,5 år med ansvar för hela den europeiska verksamheten. Jag har varit där länge och är 48 år – ”vad ska jag göra med resten av mitt liv”? Så när möjligheten kom med First var det bra timing. Det finns också en stark lust att komma tillbaka till hotellbranschen.

Hur vill du beskriva Tumlares verksamhet?

− Man kan säga att Tumlare säljer Europa till världen. Vi har försäljningskontor i en rad länder globalt och säljer resor i Europa, där vi dessutom har ett tjugotal destinationskontor som tar hand om mycket av det praktiska. En gruppresa kan till exempel sträcka sig över hela Skandinavien med en avslutande weekend i Ryssland. Det sys ihop av säljaren, men med inspel från experter på de lokala destinationerna.

Tumlare ägs av japanska JTB, som är ett av världens största resebolag. Är det skillnad på att jobba i en japansk respektive norsk organisation?

− Absolut! Att jobba mot Japan har varit superspännande och väldigt annorlunda. Jag har lärt mycket av det. Man får hela tiden konfronteras med sin egen och andras kultur. Och så bolagskulturen på det.

Vad innebär jobbskiftet rent praktiskt för dig?

− Istället för europeiskt ansvar får jag mer skandinaviskt fokus − och framförallt mer tid i Norge. Fördelen med att ha jobbat internationellt är att jag har sett Skandinavien utifrån ett annat perspektiv.

Du har suttit i centralstyrelsen för arbetsgivarorganisationen Virke. Vad har det betytt?

− Det är en väldigt bra erfarenhet att ta med mig. Styrelsen rymmer verkligen hela bredden av norskt näringsliv. Man ser plötsligt rese- och hotellbranschen ur ett större näringslivsperspektiv, vilket är nyttigt ibland.

Du pratar om att forma ”framtidens hotellupplevelser”. Men vad kan det vara?

− Det är ingen som vet, det är det som är så spännande. Det viktigaste är att följa med på utvecklingen som sker, inte minst den digitala, och ta in den i hotellbranschen − som annars kan vara ganska traditionell och konservativ. Det är viktigt att vi håller oss långt framme och ser hur kundernas beteenden och förväntningar förändras. Det ska bli väldigt spännande att få vara med på den resan tillsammans med First. 

Fakta

Vibeke Raddum

Utbildning: Utbildning inom Hotel Management från Hotelschool The Hague.

Karriär: Började hotellkarriären med extrajobb på Sunnfjord Hotell i Førde. Har därefter jobbat på Inter Nor, Holiday Inn och Radisson SAS. Sen togs steget in i resebranschen på bland annat norska turoperatören Ticket2Travel innan hon gick till Tumlare Corporation år 2001.

Övriga uppdrag: Bland annat ledamot i centralstyrelsen på arbetsgivareorganisationen Virke, samt medlem av Innovasjon Norges Strategic Marketing Advisory Board.

Oväntad talang: ”Jag älskar att laga mat, och har blivit oväntat bra på bordtennis i sommar…”

Vackraste platsen i Norge: ”Det är en nästintill omöjlig fråga att svara på – det är just mångfalden i Norge som gör det så vackert. Eftersom jag är från Vestlandet sväller hjärtat lite extra när jag ser fjorden framför snötäckta fjälltoppar och glaciärer, samt öar längst ute i havet. Men efter att vi köpte stuga utanför Fredrikstad har jag verkligen fått upp ögonen för Oslofjordens yttersta skärgård som även sträcker sig ner mot Sverigekusten. Helt otroligt vackert!”

Artiklar inom samma ämne

Från startsidan
Pite havsbad

Pite Havsbad slår rekord – vill öppna fler hotell

NYHETER. 146 500 gästnätter – bara under juli i år.

Annons
Stars and Stripes 1

Stars and Stripes vill ha 20 restauranger inom 5 år

NYHETER. Steakhousekedjan vill etablera sig i Stcokholm via förorterna.
Scandinavian Expo 1

Arlandas nya mässområde kan stoltsera med 900 rum

NYHETER. Bygger en internationell mötesplats – Nordic Choice intresserade som operatör.
Lalandia 1

Jättebad i Motala kan ge hotellboom

NYHETER. Destinationschefen: ”Lalandia är  precis vad vi behöver”.
Falkenberg Strandbad 1

Här är hotellet som tar hem spavärldens Oscar

NYHETER. Senaste spatrenden: "Fler satsar på det sociala".
Stureplan

Stockholmarna emot rivning vid Stureplan

NYHETER. Sifo: "Flertalet säger nej till rivning och lång byggtid."
Clarion Riverside 1

Nordic Choice bygger hotell för 400 miljoner i Sundsvall

NYHETER. Stordalens tredje hotell i staden ger liv åt bortglömd stadsdel. 
Jesper Hyseus

Han ska utveckla konferenser vid Mälarens strand

KARRIÄR. Jesper Hyseus blir ny vice-vd för Hackholmssunds konferens.
Skellefteå Airport1

Skellefteå Airport topp tre i Europa

NYHETER. I täten bland regionala flygplatser efter våldsam trafikökning.
Hemavan

Investeringar om 100 miljoner ska stärka Hemavan Tärnabys turism

NYHETER. Skidorten kraftsamlar för att förlänga vintersäsongen.
fazer aurora

Fazer mättar militärövning med 19 000 personer

NYHETER. Hela 150 000 portioner per dygn när deltagare från 9 länder deltar.
Edin Dzemat, Kockarnas Kamp 2016

Edin Dzemats tips till deltagarna i Kockarnas Kamp: "Stressa inte!"

NYHETER. Vann och blev kändis över en natt – nu har han sagt upp sig efter 9 år.
The Box Hotel

Bygger The Box för 350 miljoner – nu vill ägarna öppna nio fler hotell

NYHETER. Siktar på 15 hotell i de tre största städerna: "Dramatisk tillväxtkurva".
Gabriella Gullberg

Konferenschefen: ”Snåla inte med kaffet!”

KARRIÄR. Gabriella Gullberg, ny på Uppsala Konsert & Kongress, tipsar. 
Barception 1

Nu lanseras Stordalens nya lågprishotell i Stockholm

NYHETER. Comfort Hotel Xpress öppnar på Kungsbron vid årsskiftet.
Camping Holland

Holländsk boom inom svensk camping – i dubbel bemärkelse

NYHETER. Antalet holländska turister ökar – hitflyttade campingägare likaså.
Vapiano.

Vapiano öppnar ny restaurang i Stockholm

NYHETER. Kedjan växer och lanserar nytt restaurangkoncept.
Sebastian Gibrand

Sebastian Gibrand vinner svenska Bocuse d’Or: ”Känns fantastiskt!”

NYHETER. ”Jag blir mörkrädd av mig själv över hur iskall jag är på tävling.”
Visitabaronen

Dröm för alla branschnördar

NYHETER. Ny sajt lyfter fram besöksnäringens framgångar.
Eva Östling Airbnb

Visitas vd: ”Svenska politiker för passiva”

NYHETER. Airbnb har kunnat undvika att betala svensk bolagsskatt.
UEFA STOCKHOLM

Fotbollsfans gav Stockholm klirr i kassan

NYHETER. Stockholm omsatte 290 miljoner under Europa League-matchen.
Sodexo 11

Sodexo toppar hållbarhetslista – för 13:e året i rad

NYHETER. I Sverige har serviceföretaget hälften kvinnor på ledande befattningar. 
Årets Placebrander 2017

Deras festival prisas för att ha satt Varberg på kartan

NYHETER. Festivalen Hallifornia ger staden mervärde enligt Årets Placebrander.
Akerlund

Jokkmokks heta hotellmarknad skapar investeringslusta

NYHETER. Hotel Akerlund vill dubblera antalet rum för att möta efterfrågan.
PM & Vänner, Växjö 1.

Här är restaurangen med Sveriges bästa vinkällare

NYHETER. Prestigefyllda Wine Spectator gav PM & Vänner Grand Award.
Hampus Risberg

Hampus Risberg jobbar 3-stjärnigt i Köpenhamn: ”Målet är Bocuse d’Or”

KARRIÄR. Prisvinnande commis – ny i köket hos Rasmus Kofoeds Geranium.
Fjällgården

Fjällgårdens expansion stoppas i domstol

NYHETER. Vd: ”Hade betytt mycket att åka skidor fram till dörren”.
Jonas Alvin, Årets Ekokock 2017

Årets Ekokock korad: "Jag fick in hållbarhet på rätt sätt"

NYHETER. Jonas Alvin kammade hem segern med hjälp av blåmusslor.
72 hour cabin 1

Så ska svensk natur locka utländska turister

NYHETER. Projektet 72 hour cabin: 5 stressade turister filmas i svensk natur.
Vinden

Lisebergs förlänger säsongen – med Halloween

NYHETER. Skräcktema en bra affär för landets nöjesparker.

”Matlagningsmästerskap är också en sport”

NYHETER. Kocklandslaget värmer upp inför VM med Göteborgsvarvet.
Mölle

Grand Hôtel i Mölle vill bygga ut med 50 rum

NYHETER. En drömvision som går loss på 70 miljoner kronor.
Stora Turismpriset

De kan vinna Stora Turismpriset

HELA LISTAN. Vem tror du kammar hem priset? Kolla in de olika kandidaterna!
Skola

Förslag kan höja status på gymnasiets yrkesutbildningar

NYHETER. Visita välkomnar förslaget efter remissvar från branschorganisationen.
Göta Kanal, M/S Diana 1

Mer pengar till Visit Sweden och Göta Kanal

NYHETER. Del av regeringens satsning på Sverige utanför storstäderna.
Kai Pasma

Öppnade Steam Hotel för en månad sen – nu lämnar Kai Pasma

NYHETER. Avgående vd:n: "Det känns helt rätt att lämna över stafettpinnen.”
Bonito, Göteborg 1

Erkända krögare bakom Göteborgs nyaste asiatiska krogar

NYHETER. Emma Kolback och Lars Olsson ritar om kartan över stans matutbud.
Nääs fabriker 111

Efter 2 års ombygge – det här är nya Nääs Fabriker

NYHETER. vd Linda Pettersson: "Ett stort lyft för oss". 
Sturehof, Stureplan 1

Snabba turer om Stureplan – rivning kan stoppas

NYHETER. Krögaren PG Nilsson: ”Vi ser att det är en väldig stor omsvängning”.
Ramundberget 1

Hit vill skandinaviska fjällresenärer helst åka tillbaka

NYHETER. List-ettan Ramundbergets vd: "Vi blir otroligt stolta". 
Prince Van Orangiën

Hotellbåt i Stockholm hyllas av amerikansk press

NYHETER. Ägaren: "Vi har valt bort bokningssajterna och sköter allt själva".
Frimurarehotellet

Best Westerns nya kedja vill bli ledande på mellanklasshotell

NYHETER. Startar med 8 enheter – siktar mot 20 hotell innan årskiftet.
Naturturism

Så ska nationalparkerna locka fler besökare

NYHETER. Sverige på efterkälken när det gäller naturturism.
Flyg Härjedalen

Hedlanda eller Sveg – var ska flygplatsen ligga?

NYHETER. Destinationsbolag vill utreda flytt av reguljärflyg i Härjedalen.
Ostronets Dag

Ostronexperten: ”Inga tillbehör tack!”

NYHETER. I Bohuslän firar man Ostronets Dag med SM-tävling. 
Downtown Camper invigning

Nu är Scandics nya superhotell Downtown Camper invigt

NYHETER. Sacndics vd Even Frydberg: "Det här är världsklass!".
Stureplanerna 1

Här visar PG Nilsson alternativa byggplaner av Stureplan

NYHETER. Krögaren intog sin motparts gamla plats: Intresset har varit "enormt".
Boulebar 1

Nu öppnar Boulebars 30-miljonerssatsning

NYHETER. Stort även till ytan: Lokal om 1300 kvadratmeter.
Furuviksparken 1

Så här bra snurrade nöjesparkerna i sommar

NYHETER. Furuviks nya attraktion för 32 miljoner lockade besökare.
Östersund

Krögaren: "Ska stockholmare få ha det roligare än Östersundsbor?"

NYHETER.  Efter 2 års kamp får Mathias Madsen ha öppet till 03: "Äntligen!".
Gullmarsstrand Hotell & Konferens 1

Tv-serie spelar roll i Skaftös turism

INBLICK. Efter Saltöns tv-premiär kom busslaster med besökare.
Clarion Hotel SeaU Helsingborg

Stordalen tar spadtag för Helsingborgs nya superhotell

NYHETER. Byggstart för Clarion Hotel SeaU – ska stå klart 2020.
Albin Edberg och Frida Ronge

Frida Ronge: "Öppnar min drömrestaurang"

NYHETER. Lanserar teppanyakin Unn där gästerna uppmanas byta nummer.
Lisa Lönner Pulkkinen 1

Ny turné för kockarna bakom TakeOver

NYHETER. Grundaren Lisa Lönner Pulkkinen tar nytt parallelt karriärkliv.
Stockholm Culinary Team

Culinary Team ska laga guld med hemlig coach från fotbollslandslaget

NYHETER. Nya laget med 12 medlemmar har haft sin första träningshelg.
Jobbträff Södra Teatern 1

Nya säsongare lockas till fjälls i vinter

NYHETER. Hela 1500 jobb utlovades under jobbträff i Stockholm.
camping

Så byggde landets yngsta campingägare sitt företag

INBLICK. 22-åriga Viktor Brännmark och Sebastian Jonsson siktar högt.
Paul Svensson 1

Svenska kockar på lista över världens 50 bästa vego-restauranger

LISTA. Paul Svensson på Fotografiska prisas av The Culinary Institute of America.
ICE Hotel 1

Året runt-öppet ishotell: ”Över all förväntan”

NYHETER. Nya lyxsviter lockade fler sommarbesökare än väntat.
Jacob Dahlberg

Han tar fjälluften till asfaltsdjungeln

KARRIÄR. Jacob Dahlberg ska ratta Scandics nya jättesatsning Downtown Camper.
Tina Johansson, Vinkällan 1

Tinas näsa för rosé gav pallplats i sommeliertävling

HALLÅ DÄR. Tina Johansson om sin insats i Ruinart Challenge. 
Bocuse d'Or Sverige kandidater 2017

De kockarna gör upp om Bocuse d'Or Sverige

NYHETER. Kan bli tight på mållinjen – 8 kockar i kamp om titeln.

Dokumentärfilm

Turister sökes för huvudroll i dokumentär om naturturism i norr

NYHETER. Arktisk livsstil på film ska locka holländare till norra Sverige.