Annons

Hotellentreprenör öppnar ny restaurang i New York-stil

zoom
"I lokalen är takhöjden åtta meter och inredningen går i New York-stil", säger ägare Per Hellsten.
NYHETER. I veckan slog portarna upp för restaurangen i Hellstens Glashus. Inredningen går i tegel och glas med inspiration från ägaren Per Hellstens resor till allt från New York till Lamu – och på menyn står såväl älgfärsbiff som swahilikökets crabcake. 
Annons

– Vi öppnade 14 maj och det känns härligt. Jag ser det som att vi nått ytterligare en etapp vidare på hotellresan och det är jätteskönt att få visa upp den fantastiska lokalen för de första gästerna, säger ägaren Per Hellsten.

 

För ett halvår sedan var det premiär för Hellstens Glashus vid Mariatorget i på Södermalm i Stockholm och nu kompletteras hotellet med en bar och restaurang. I lokalen är takhöjden åtta meter och inredningen går i New York-stil, berättar Per Hellsten, en vägg är i tegel och en annan består helt av glas.

 

– Vi har även många lampor runt om i lokalen, så det blir ett speciellt storstadsljus. Stämningen är storslagen, precis som i New York. Vi har också inrett med afrikanska masker, skulpturer och uppstoppade afrikanska djur, som hjortar med spetsiga horn.

Inspiration från världens hörn

Inspirationen kommer från Per Hellstens resor över världen under hans år som etnograf och fotograf. Och det märks även i menyn.

 

– Jag kallar menyn för ”mina favoriter”. Till varje rätt har jag skrivit betraktelser över något som återspeglar vad som hänt i mitt liv. Ta fjällrödingen till exempel: här berättar jag historien om mina vandringar i fjällen och mina möten med samer. När vi serverar crabcakes kommer de med berättelser om den afrikanska staden Lamu och swahiliköket som finns där.

 

Man har rekryterat ett antal nyckelmedarbetare som leds av restaurangansvarige Ove Larsson.

Och de internationella referenserna till trots så ligger huvudfokus på det nordiska köket, med rätter som älgfärsbiff och renfilé. Per Hellsten tror att det kan locka internationella gäster.

 

– Vi vänder oss till dem som älskar mat, både våra grannar och tillresande. Vi har ett utmärkt nordiskt kök och det är högt eftertraktat bland utländska besökare.

Läget i fokus

Per Hellsten berättar att bakgrunden till restaurangsatsningen är hotellets läge.

 

– Vi har den här fantastiska lokalen i ett utmärkt läge vid Mariatorget. Och vår restaurang kommer att komplettera perfekt. Vi provsmakade alla rätterna i lördags och det blev toppbetyg för var och en. Det kändes härligt att mina höga förväntningar uppfylldes.

 

Hur mycket har du investerat i restaurangen?

 

– För mig är det viktigare att få till en bra känsla än att sätta upp en budget. Men det handlar inte om några enorma summor.

 

Hur ser du på konkurrensbilden?

 

– Jag ser det som att vi har fantastiska kollegor runt oss i kvarteret och alla har sina kunder, så vi kommer inte att konkurrera. Det är som i hotellbranschen i stort, man kompletterar varandra.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...