Annons

I deras koncern får medarbetare mer kompetens och karriär

zoom Nöjesgruppen trippelt. Henrik Gröntvedt, vd, Petter Nyberg, restaurangchef och sommelier och Pär Perry Eriksson, serviceansvarig på Restaurang CG.
Nöjesgruppen trippelt. Henrik Gröntvedt, vd, Petter Nyberg, restaurangchef och sommelier och Pär Perry Eriksson, serviceansvarig på Restaurang CG.
ARTIKELSERIE. Uppstickarkoncernen Nöjesgruppen i Luleå fortsätter att expandera. I sommar öppnar de ett nytt hotell och till hösten en mexikansk restaurang. De senaste fem åren har nästan dubblerat antalet medarbetare – från 120 till 220.  
Annons

Nöjesgruppen äger restaurangerna Allstar och Bistro Bar Brygga i Luleå. Tillsammans med CG-koncernen driver de sedan tre år även Restaurang CG i staden och nu fortsätter expansionen. Ett nytt hotell öppnar i Piteå i sommar och till hösten slår portarna upp för en mexikansk restaurang i Luleå.

Nyetableringarna har gjort att personalstyrkan ökat dramatiskt de senaste åren.

– På fem år har vi snudd på dubblerat antalet anställda, vi har vuxit från 120 till 220 personer totalt. Bara på Bistro Bar Brygga har det ökat från 50 till 80 personer, säger Henrik Gröntvedt, en av Nöjesgruppens grundare.

Karriärsmöjligheter inom koncernen

Det som lockar nya medarbetare enligt Henrik Gröntvedt är att Nöjesgruppen kontinuerligt öppnar nytt, på så sätt kan de erbjuda ett brett utbud av arbetsplatser och roller. Det går att göra karriär.

– Den som jobbar extra som servitör på Bistro Bar Brygga kan på sikt få möjlighet att bli restaurangchef på restaurang Tage i Piteå-hotellet.

Han får ofta höra att medarbetarna trivs och att de är stolta över sina jobb. Och nyckeln till att behålla dem är att erbjuda möjligheterna att avancera i jobbet.

– Om man gör bra ifrån sig kan man få prova på att jobba på Restaurang CG, där krävs det en högre servicenivå och det är väldigt lärorikt. Våra medarbetare vill utvecklas och få nya utmaningar, det gör att de stannar hos oss längre, säger Henrik Gröntvedt.

Ett annat incitament är Nöjesgruppens stora satsning på utbildning, både för sommarjobbare och mer erfaren personal.

Medarbetare pluggar till ölsommelier

– Vi har utbildningar för all typ av personal. Inför varje sommar rekryterar vi upp till trettiofem personer till Bistro Bar Brygga, och de behöver lära sig grunderna. Vi erbjuder även kurser inom värdskap och ekonomi, och mer smala utbildningar. Just nu läser en medarbetare till ölsommelier. Det här är en bidragande orsak till att våra medarbetare känner att vi satsar på dem, säger Henrik Gröntvedt.

Nöjesgruppens kontinuerliga expansion och nyrekryteringar har gjort avtryck i Luleå. Koncernens verksamheter har blivit till en reseanledning i sig.

– Vi får ofta höra att Restaurang CG är ett resmål i sig. Och både Arbetsförmedlingen och kommunen tycker att vi är duktiga på att få in folk på arbetsmarknaden. Ett bevis på uppskattningen är att en av delägarna, Petter Nyberg, blev årets Luleåbo 2015, säger Henrik Gröntvedt.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...