Annons

Inför SM-veckan: Högtryck på hotellen i Borås

zoom Quality Hotel Grand i Borås har varit fullbokat sedan ett halvår tillbaka. vd Maria Jansson gör alltför att maxa antal rum.
Quality Hotel Grand i Borås har varit fullbokat sedan ett halvår tillbaka. vd Maria Jansson gör alltför att maxa antal rum.
NYHETER. Intresset för boende under SM-veckan i Borås är rekordstort och hotellrummen har sedan länge bokats upp. Nu försöker man att möta behovet med extrasängar och bäddsoffor. För stadens besöksnäring har evenemanget en stor betydelse – förra gången det arrangerades beräknades den turistekonomiska effekten till 40 miljoner kronor.
Annons

Den 30 juni till 7 juli arrangeras idrottsevenemanget SM-veckan i Borås med ett 50-tal olika sporter så som löpning, tennis och frisbee. Senast det hölls här var 2014 och då kom drygt 7 000 tävlande, 1 000 medföljande och 50 000 åskådare, varav 20 000 var tillresta.

Maxar antal rum

Med de siffrorna som bakgrund laddar hotellen nu för en rejäl anstormning. 

– Vi började få förfrågningar om rum redan för ett och ett halvt år sedan, så vi har haft fullbokat sedan en lång tid tillbaka. Men gästerna har ju tid att justeara och avboka, och vi vet först i vår hur det kommer att se ut, säger Maria Jansson, hotelldirektör på Quality Hotel Grand.

För att möta efterfrågan på rum försöker de att anpassa sig så långt det är möjligt, berättar Maria Jansson.

– Vi har 158 rum, allt från enkelrum till fyrbäddsrum, och vår uppgift är att maxa dem så gott det går. Det handlar om varje liten sängplats. Vi tar också in extra bemanning för att kunna hantera trycket när alla gäster anländer och reser. Vi stärker även upp i restaurangen, totalt rör det sig om runt tio personer.  

Vad betyder SM-veckan för er?

– Den betyder mycket, Borås är en mindre stad och det är jätteviktigt för både staden och näringsidkarna att vi har ett sådant här event.

 

”Ännu större i år”

Ur ett turistekonomiskt perspektiv är SM-veckan en rejäl motor. Det vet Frida Arvidsson, projektansvarig inom Borås Turism, möten och evenemang.

– I rena pengar genererar evenemanget stora turistekonomiska effekter, 2014 handlade det om 40 miljoner kronor. Under veckan fylls hela staden med folk och det har stor betydelse för hotell, krogar och handeln. Vi ser det som en katalysator för besök och vi tror att det kommer att vara ännu större i år. Jag vill även nämna glädjen det skapar i staden, hos både besökare och boråsare, säger hon.